Bergensstandarden for permisjon fra grunnoplæringen og rutiner for fraværoppfølging

Bergensstandarden for permisjon fra grunnskoleopplæringen er revidert, og gjelder fra 1.oktober 2015

 I følge ny standard kan rektor delegere til kontaktlærer å innvilge permisjon på inntil to dager. Ved søknad om permisjon fra grunnskoleopplæringen benyttes sammen skjema som før, og søknaden leveres elektronisk.

Det er et viktig premiss for læring at elevene er til stede i skoletiden. Skoleåret består av 190 dager, det vil si at elever og foresatte har 175 dager til ferier og annen ikke opplæringsrettet aktivitet.

I dokumentet gjennomgås lovbestemmelsen for innvilgelse av permisjon fra den lovpålagte opplæringen, og det gis føringer for hvordan bestemmelsen skal praktiseres i grunnskolen.

 Bergensstandarden er forankret i opplæringsloven § 2-1 Rett og plikt til grunnskoleopplæring, første, andre og femte ledd, og opplæringsloven § 2-11 Permisjon frå den pliktige opplæringa.

 Bergensstandarden skal brukes av alle kommunale grunnskoler i Bergen kommune.

 Formålet med Bergensstandarden er å sikre likebehandling av søknader om permisjon, og å redusere omfanget av fravær. Rektor ved den enkelte skole har myndighet til å innvilge permisjon fra grunnskoleopplæringen etter Bergen kommune sitt delegasjonsreglement. Til grunn for enhver myndighetsutøvelse ligger en skjønnsutøvelse, reglene og føringene her er ment som grunnlag for denne skjønnsutøvelsen.

 

Tjenestetilbud

Innbyggerhjelpen - fritak fra opplæring

 

Vedlegg