I tråd med Rammeplan for SFO og skolens pedagogiske tiltaksplan har vi denne høsten hatt et tydelig fokus på barns medvirkning. Vi ønsker at alle barn skal oppleve at deres meninger og ønsker er viktige, og at de kan få muligheten til å påvirke sin egen hverdag i SFOn.
Arbeidet har blant annet omfattet en systematisk kartlegging av hvilke områder barna allerede har mulighet til å medvirke på, samt en vurdering av hvordan vi kan utvide og styrke disse arenaene. Et viktig mål har vært å sikre at alle barn, uavhengig av alder, personlighet eller forutsetninger, får mulighet til å uttrykke sine meninger og erfaringer.
For å støtte dette arbeidet har vi innført postkasser for elevmedvirkning, der barna, anonymt eller med navn, kan dele ønsker, tanker og forslag knyttet til hverdagen på SFO. Dette gir oss et lavterskelverktøy for å fange opp elevenes perspektiver og for å la dem få muligheten til å påvirke innhold, aktiviteter og miljø.
I tillegg har vi startet opp systematiske barnesamtaler. Disse samtalene gjennomføres som individuelle møter på et grupperom med en ansatt, og har to formål: å få fram barnas tanker om medvirkning og egen påvirkningskraft, og å kartlegge hvordan de opplever trygghet, trivsel og fellesskap i skolemiljøet. Slik får vi et bedre kunnskapsgrunnlag for å sikre at SFO er et inkluderende, trygt og utviklende miljø for alle.
Vi vil fortsette dette arbeidet gjennom skoleåret og bruke barnas innspill aktivt i planlegging og videre utvikling av vår pedagogiske praksis.