Marion Oen har forsket på lek, profesjonsutvikling og samskaping mellom barnehagefeltet og akademia. Avhandlingen heter "Jeg ser at du vil leke. Samskaping av navigerbare mulighetsrom for arbeid med lek i barnehagen".
Hva har du forsket på?
- Lek er en av grunnsteinene i den norske barnehagen, og lek er meningsfullt og viktig for dem som leker. Å arbeide med barns institusjonaliserte lek i stadig mer mangfoldige barnehager er imidlertid en kompleks oppgave, og barnehagelærere strever tidvis med å finne sin plass i barns lek.
Jeg har undersøkt hvordan pedagoger kan støtte barns meningsfulle deltakelse i lek gjennom å identifisere og samskape nye navigerbare mulighetsrom for arbeid med lek.
Hvordan har du gått frem?
- Jeg har undersøkt hvordan barnehagelærere kan oppdage og utvikle nye måter å gjøre lek tilgjengelig for alle barn på. Datamaterialet mitt består av systematisk innsamlet forskningslitteratur, lydopptak fra samskapende verksteder, samskrivningsdokumenter og observasjoner av lek.
I avhandlingen belyser jeg to hovedspørsmål:
1) Hvilke navigerbare mulighetsrom for arbeid med lek i barnehagen er det mulig å samskape og/eller få øye på ved å analysere tidligere forskning?
2) Hvordan kan man samskape nye navigerbare mulighetsrom for arbeid med lek i barnehagen?
Hva har du kommet fram til?
- For å samskape nye muligheter har jeg utviklet metoden mulighetsverksted. Dette er en lekende tilnærming der deltakere fra barnehagesektoren og akademia sammen utforsker og utvikler praksiser gjennom abduktive, deduktive og induktive sykluser. Gjennom utprøving av slike verksted samskapte vi fire nye navigerbare mulighetsrom: tid, betinging, innramming og kunnskaping.
På hvilken måte kan forskningen din være nyttig for barnehagelærere?
- Jeg har utviklet et nytt begrepsapparat og en metodisk tilnærming som kan hjelpe barnehagelærere til å utforske og utvide sin rolle i barns lek. Studien viser hvordan refleksjon og samarbeid i mulighetsverksted kan åpne for flere måter å forstå, støtte og delta i lek på – og dermed skape rom for barns meningsfulle deltakelse i en kompleks barnehagehverdag.
Hva er en offentlig ph.d.?
– En offentlig ph.d innebærer at det er en offentlig myndighet og Norges forskningsråd som går sammen om å finansiere en doktorgrad. I mitt tilfelle er det Bergen kommune og Forskningsrådet som har finansiert avhandlingen, med betydelig støtte fra Høgskulen på Vestlandet.
Bakgrunn
Marion Oen er utdannet barnehagelærer med mastergrad i pedagogikk. Hun arbeider som fagrådgiver i Etat for barnehage i Bergen kommune. Hun har siden 2020 vært offentlig ph.d.-stipendiat, tilknyttet BARNkunne – senter for barnehageforskning ved Høgskulen på Vestlandet.