Klipper snor og åpner Fyllingsdalstunnelen.Fra v byråd Ingrid Nergaard Fjeldstad, fylkesordfører Jon Askeland og vegdirektør Ingrid Dahl Hovland
Åpnet Fyllingsdalstunnelen, Norges råeste og verdens lengste sykkeltunnel.Fra v byråd Ingrid Nergaard Fjeldstad, fylkesordfører Jon Askeland og vegdirektør Ingrid Dahl Hovland
Bilde: Anne Kringstad

Markerte åpningen av gang- og sykkelveien fra Fyllingsdalen

Lørdag 15. april åpnet Fyllingsdalstunnelen, verdens lengste og kuleste tilrettelagte gang- og sykkeltunnel.

Det markerte starten på åpningshelgen for den helt nye gang- og sykkelveien, gjennom to tunneler fra Fyllingsdalen til Bergen sentrum.

På lørdag 15. april var det duket for tunnelløp, trehjulssykkelritt, barnesykkelritt og en mulighet for alle til å gå gjennom og oppdage Fyllingsdalstunnelen for aller første gang.

En liten time senere var det duker for nok en tunnelåpning, da fylkespolitiker Marthe Hammer, vegdirektør Ingrid Dahl Hovland og byråd Ingrid Nergaard Fjeldstad  klipper over åpningssnoren til den nye Kronstadtunnelen.

Ivrige små syklister tråkker seg inn i Kronstadtunnelen i det fylkespolitiker Marthe Hammer, vegdirektør Ingrid Dahl Hovland og byråd Ingrid Nergaard Fjeldstad  klipper over åpningssnoren til den nye tunnelen.
Ivrige små syklister tråkker seg inn i Kronstadtunnelen i det fylkespolitiker Marthe Hammer, vegdirektør Ingrid Dahl Hovland og byråd Ingrid Nergaard Fjeldstad klipper over åpningssnoren til den nye Kronstadtunnelen.
Bilde: Anne Kringstad

Med de to tunnelåpningen åpnet også en sammenhengende om lag åtte kilometer lang høykvalitets sykkelstamvei med fortau fra Fyllingsdalen og helt inn til Bergen sentrum.

Mange går og en dame som sykler eldre person i fraktesykkel gjennom tunnelen
Mange var ivrige etter å bli kjent med den nye gang- sykkeltunnelen Fyllingsdalstunnelen da den åpnet
Bilde: Thor Brødreskift/Miljøløftet

-Dette anlegget vil bli til glede for tusenvis av bergensere for mange generasjoner fremover, jublet byråd Ingrid Nergaard Fjeldstad.

Utvidet bysykkelordningen til Fyllingsdalen

Samtidig med åpningen av de to nye gang- sykkeltunnelen  ble bysykkelordningen utvidet til Fyllingsdalen med åtte nye stasjoner i Fyllingsdalen og tre nye stasjoner på Mindemyren.

Sykkelparade

Lan rekke med syklister tråkker mot Kronstadtunnelen
Sykkelparaden med syklister i alle aldre nærmer seg Kronstadtunnelen. Røde kors, Bergen bysykkel, Syklistforeningen, Sykle til jobben og NAF Sykkel var også med i paraden.
Bilde: Anne Kringstad

På søndagen åpnet Fyllingsdalstunnelen for full sykkeltrafikk. Da feiret vi hele strekningen med en sykkelparade fra Fyllingsdalen, over Mindemyren, gjennom den nye Kronstadtunnelen til sentrum. Pippi Langstrømpe lede an i paraden, og det var kjekke stopp underveis der en kunne få seg noe å drikke og bli bedre kjent med frøken harpus. På Festplassen var det sykkelshow og man kunne få utført enkle sykkelreparasjoner.

Liten gutt får klem av Frøken harepus mens mamma og pappa og en liten jente med følger med
Underveis i sykkelparaden var det spesielt koselig å få en skikkelig klem av Frøken Harepus.
Bilde: Anne Kringstad
Stener til å sitte på ved siden av det blå gangdekket. Figurer i rødt,orange og gult malt på veggen
Tid for en hvil? Benytt disse stenene som stoler. Stenene er fra sprengingen av den tre kilometer lange Fyllingsdalstunnelen.
Bilde: Iver Dalland Åse