Forslaget til løsning går ut på at:
- Bergen kommune starter opp regulering der en justert versjon av tunneltraséen fra 2021 legges til grunn for det videre arbeidet, men med noen endringer som vil minimere risiko og gi et økonomisk realiserbart prosjekt
- Det startes regulering av en tunneltrasé der bybanelinjen mot Åsane går i dagen langs Kaigaten, Christies gate, Allehelgens gate og Nygaten, med tunnelinnslag i området ved Heggebakken.
- Den sentrale holdeplassen for linjen søkes lagt til Christies gate, alternativt Allehelgens gate, for å sikre best mulig kollektivdekning og overgangsmulighet i sentrum.
- Den planlagte holdeplassen i fjell bak Øvregaten, som for fylkeskommunen representerer en uakseptabel risiko pga. faren for grunnvannsinntrenging, tas ut av planen.
- Det skal planlegges for underjordisk stopp lengre nord, i området ved Sverresborg.
- Traseen justeres slik at tunnelinnslaget blir i Sjøgaten i nærheten av Slaktehustomten. Underjordisk stopp under Sandvikskirken går ut.
- Temaer som krever ytterligere utredning i den nye løsningen, utredes som en del av reguleringsplanarbeidet.
- Bystyret ber byrådet om at parallelt med reguleringsplanen av den nye tunneltraseen igangsetter arbeidet med ny reguleringsplan som regulerer gange, sykkel mv. gjennom sentrum på strekningen fra Kaigaten til Sjøgaten.
- Finansieringen av arbeidet med Bybanen til Åsane videreføres i henhold til Finansiering av Bypakke Bergen.
- Arbeidet som er igangsatt med en tilleggsutredning for et tunnelalternativ avsluttes.
Les saksdokumentene
Sak om tunneltrasé for Bybanen gjennom sentrum også vært behandlet i Fylkesutvalget i dag.