Byrådet ønsker å utvide bysykkelordningen til å omfatte elsykler og elsparkesykler. Inntil en ny ordning kommer, vil byrådet opprettholde dagens tilbud.
Nå er det formelle på plass, ved at kommunen har forlenget avtalen med ett år.
– Dette er en god nyhet for alle som bruker bysyklene i hverdagen. Vi sikrer et miljøvennlig og fleksibelt transporttilbud i byen, samtidig som vi jobber med å utvikle en ny og forbedret ordning, sier kommunens sykkelsjef Einar Grieg.
Utvider vintertilbudet
De siste årene har det vært i overkant av 800 bysykler i Bergens gater. Avtalen skulle etter planen avsluttes i mai 2026. Ved å benytte en opsjon i kontrakten, forlenges tilbudet med ett år. Fra april 2026 vil det være minst 700 sykler i drift, og kommunen har forhandlet fram et prisavslag på 12,5 prosent.
– I tillegg vil Bergen Bysykkel tilby rundt 250 sykler også i vintersesongen. Dette er noe de gjør for egen regning, som ikke koster kommunen noe ekstra, sier Grieg.
Ny ordning i 2027
Samtidig som avtalen forlenges, har byrådet lagt fram planer for en ny ordning som skal være klar til sesongen 2027. Målet er å utvide tilbudet til flere bydeler.
– Samlet sett har bysyklene vært en stor suksess og et godt supplement til kollektivtrafikken, men de mekaniske syklene taper stadig terreng til elsparkesyklene. Vi mener elsykler vil gjøre det lettere å velge sykkel i hverdagen – også i motbakker, sier byutviklingsbyråd Eivind Nævdal-Bolstad.
Den nye ordningen vil kreve endringer i forskrifter og kan tidligst tre i kraft 1. april 2027. I mellomtiden sikrer forlengelsen at det fortsatt finnes et bysykkeltilbud i Bergen.
Fakta om bysyklene i Bergen
- Bysykkelordningen startet i 2018
- Totalt 4,17 millioner turer er gjennomført
- I toppåret 2019 var det 36.000 unike brukere
- I 2024 ble det registrert cirka 402.000 turer