Fire grågås flyr
Bilde: Arild Breistøl

Har du innspill til forvaltningsplan for grågås?

Forvaltningsplan for grågås og lokal forskrift om utvidet jakttid på grågås i Bergen kommune er på høring til 8. april.

Bergen kommune foreslår en egen forvaltningsplan for grågås i kommunen.  En stadig økende bestand av grågås som beiter på innmark fører til skader og avlingstap for bøndene, og skaper utfordringer i landbruket. Dette har påført gårdsbruk i utvalgte områder betydelige kostnader.

– Grågåsen er en planteeter som foretrekker landbruksprodukter fremfor naturlige beiteområder dersom den kan velge. Utfordringene i Bergen har blitt større som følge av at gjessene har økt i antall de siste 10 årene, i tillegg til at perioden trekkfuglene oppholder seg i kommunen er utvidet, forteller viltforvalter i Bymiljøetaten, Caroline Ertsås Christie.

En grågås i snøen
Bilde: Arild Breistøl

Behov for helhetlig og samkjørt forvaltning

Forslaget til forvaltningsplan for grågås er utarbeidet av Bymiljøetaten, i samarbeid med grunneiere/bønder i landbruket og andre berørte instanser. Formålet med planen er en mer helhetlig og samkjørt forvaltning, og målet er et mer bærekraftig bestandsnivå som både ivaretar hensyn til grågåsen som stedegen art, og aktiv landbruksdrift uten uforholdsmessige høye avlingstap. Dette skal skje gjennom økt kunnskap, avsetting av friområder for gås, rolle- og ansvarsavklaring i forvaltningen, og bedre organisert jakt.

Foreslår utvidet jakttid på grågås

En kommunal forvaltningsplan åpner samtidig for muligheten for å fastsette en lokal forskrift om utvidet jakttid, som ett av flere tiltak for økt regulering av bestanden.

Samlet vil forvaltningsplanen med foreslåtte tiltak og lokal jakttidforskrift sette rammene for, og legge til rette for, en målrettet forvaltning med en reell bestandsregulering.

Har du merknader?

Både Forvaltningsplan for grågås og lovtekst til lokal forskrift om utvidet jakttid legges nå ut på høring, med høringsfrist 8. april 2024.

Høringsmerknader sendes Bergen kommune, Bymiljøetaten, postboks 7700, N-5020 Bergen eller Bymiljoetaten@bergen.kommune.no, merket sak 2024/05344.

Statsforvalter er endelig instans for godkjenning av forvaltningsplanen, og myndighet for fastsetting av lokal forskrift for utvidet jakttid på grågås. Forvaltningsplan og forslag til forskrift om utvidet jakttid skal først behandles av Bergen bystyre 19. juni 2024, og vil deretter sendes til Statsforvalter for endelig behandling.

Saksdokumenter