sparkesykler
De blir færre, farten skal ned og det blir flere saktesoner
Bilde: Veronica Ljosheim

Strammer inn på bruken av elektriske løperhjul

Byrådet ber også regjeringen om mulighet til å forby løperhjulene på offentlige fortau.

I arbeidet med å  tilrettelegge for ny bysykkelordning har byrådet lagt ut forskrift om utleie av små elektriske kjøretøy på offentlig grunn, på høring.
Kommunen har mottatt hele 65 uttalelser, mange fra innbyggere og forskjellige organisasjoner som ønsker strengere regler for elektriske løperhjul.

Byrådet fremmer endringer av forskriften til bystyret i desember, i denne omgang med tekniske justeringer for å innføre ny bysykkelordning. 

En større rullering av forskriften er varslet våren 2026, hvor byrådet vil ta med seg innspillene og bekymringene fra bergenserne.

Iverksetter tiltak allerede nå

Byrådet  mener at det er positive sider ved elektriske løperhjul, men at ordningen må fungere bedre enn i dag.

– Det er alt for mange hensynsløse brukere som kjører for fort, og slenger fra seg syklene i bybildet. Dette gjør gående utrygge, og er i noen tilfeller rett og slett visuell forsøpling. Da er ikke ordningen bærekraftig. Vi må stramme inn. Det er til det beste for hele byen, og det er også nødvendig for at brukerne fremdeles skal kunne ha et elsparkesykkel-tilbud i Bergen, sier byråd for byutvikling, Eivind Nævdal-Bolstad.

Dette skjer fra 20. november

Innfører langt flere og større saktesoner i sentrum, og senker farten i enkelte saktesoner:

I dag er det  12 saktesoner i sone 1. 

Soner som blir utvidet: 

  • Kaigaten (større utvidelse inn i parken)
  • Torgallmenningen og Olav Kyrres gate utvides og slås sammen 
  • Forbudssonen på Bryggen utvides slik at den også gjelder forarealet

    Nye saktesoner blir opprettet: 

  • Strandgaten. Første del av kjøreveien, hele gågaten
  • Vaskerelven
  • Begge sider av Øvre Ole Bulls plass

    Innfører tidsdifferensierte saktesoner
     Farten senkes ytterligere når det er mange gående i området (for eksempel Torgallmenningen, Byparken, Torget og Bryggen på lørdager). 
    Alle saktesoner i sentrum vil ha en maks fart på 12 km/t i tidsrommet 07:30-20:00.  I tidsrommet mellom 09-18 på lørdager vil maksfart reduseres til 9 km/t.

Dette skjer fra 28. november

  • Reduserer antall elektriske løperhjul  i sone 1 fra 900 til 750.
     Vil vurdere reduksjon i sone 2 hvis det viser seg at det blir  opphopning i sone 1.

Ber om hjemmel til å forby elektriske løperhjul på fortau

Byutviklingsbyråden sender også  et brev til samferdselsministeren, der han etterspør hjemmel til å forby elektriske løperhjul på fortau.

– Jeg ønsker en bedre verktøykasse til å regulere løperhjulene. Derfor sender jeg et brev til samferdselsministeren hvor jeg ber om muligheten til å forby elektriske løperhjul  på fortau. Dette er det flere innbyggere som etterspør, men i dag har vi rett og slett ikke anledning til å gjøre det, sier han.

Les også byrådssaken med innstilling til bystyret: Foreslår endret forskrift om utleie av små elektriske kjøretøy på offentlig grunn i Bergen kommune

SE OGSÅ: Les sakene fra byrådet 20. november