Taksten for bensin og diesel blir liggende på dagens nivå, mens elbilrabatten justeres fra 57 til 30 prosent.
I dag har elbiler en rabatt på 57 prosent sammenlignet med bensinbiler i bomringen, og elbilandelen er stadig økende. Uten takstjustering vil det ikke bli tilstrekkelig finansiering til viktige samferdselsinvesteringer i Bergen, som Bybanen til Åsane, Vågsbotn-Klauvaneset og Fløyfjellstunnelen. For å sikre finansiering til disse prosjektene, foreslår byrådet å redusere elbilrabatten i bomringen til 30 prosent.
Bensin og diesel som i dag
Takstene på bensin og diesel vil ligge på dagens nivå også fremover.
– Byrådet vil holde skatter og avgifter så lave som mulig. Nå ser vi likevel at vi må gjøre en justering for å få råd til viktige samferdselsprosjekter for Bergen, sier byråd for byutvikling, Eivind Nævdal-Bolstad.
Grep grunnet nullvekstmålet
Byutredningene som nettopp ble lagt ut på høring av Statens Vegvesen viser at Bergen vil måtte øke bensintaksten betydelig på et senere tidspunkt dersom elbilrabatten ikke justeres nå. I 2025 bryter også Bergen nullvekstmålet for første gang, som setter store statlige investeringer i byen i spill.
– Ved å ta grep nå, kan bensintaksten ligge fast frem mot 2036, og det vil ikke være behov for nye bomstasjoner. Dermed kan byrådet holde det samlede bompengetrykket uendret, også på lang sikt. Samtidig sikrer vi at Bergen overholder våre forpliktelser for å realisere Bybanen til Åsane, forlenget Fløyfjellstunnel og Nordhordlandstunnelen. Så vil jeg presisere at det fortsatt vil lønne seg å kjøre elbil, men rabatten vil være noe lavere enn i dag, uttaler byutviklingsbyråden.
Byrådet er enige om at FrP tar dissens i saken, som betyr at de ikke stiller seg bak beslutningen om å justere elbilrabatten.
SE OGSÅ: Les sakene fra byrådet 27. november