Vinnerne av Frivillighetsprisen 2023 med byråd Reidar Digranes
PRISVINNERE: De frivillige ved Teatergaten kafé er vinnere av årets frivillighetspris. Kafeen er et samarbeid mellom Bergen Demensforening, Røde Kors, Salem Frivilligsentral, Møllaren Frivilligsentral og Bergen kommune.
Bilde: Lill Ann Lund

De frivillige ved Teatergaten kafé er tildelt kommunens frivillighetspris

For sitt gode samarbeid for byens innbyggere som er rammet av demens og deres pårørende, tildeles Frivillighetsprisen 2023 de frivillige ved Teatergaten kafé.

Bergen kommune har siden 2016 delt ut en frivillighetspris i anledning FNs internasjonale dag for frivillighet 5. desember. Prisen er på 50.000 kroner.

I år kunne byråd for næring, kultur og idrett, Reidar Digranes, dele ut prisen til de frivillige ved Teatergaten kafé. Kafeen er et lavterskeltilbud til personer med demens og deres pårørende.

- Et prakteksemplar

- For dem som besøker kafeen, representerer den mer enn bare et sted å nyte en kopp kaffe. Den fungerer som en oase der likesinnede finner hverandre og der fellesskapet blomstrer. Det unike samspillet mellom gjester og frivillige skaper et miljø som ikke bare tilbyr støtte, men også varme og vennskap, sier Digranes.

Han påpeker at den demografiske utviklingen, med en økende andel eldre i befolkningen, gjør at velferdsstaten står overfor betydelige utfordringer i årene som kommer.

- Frivillig sektor spiller en viktig rolle i hvordan kommunen skal løse fremtidens velferdsutfordringer, og byrådet i Bergen er særskilt opptatt av å ta i bruk gode krefter i tiden fremover. Teatergaten kafé er et prakteksemplar på dette, sier byråden.

Om prisvinneren

Kafeen ble stiftet i 2016 og er et unikt samarbeid mellom Bergen Demensforening, Røde Kors, Salem Frivilligsentral, Møllaren Frivilligsentral og Bergen kommune.

Kafeen tilbyr varierte aktiviteter som inkluderer alt fra kafékvelder til kulturelle innslag som musikkterapi, konserter og teaterforestillinger.

Les mer om tilbudet i kommunens oversikt over aktiviteter for personer med demens.