Musikaljentene og Volve Vokal
GRATULERER: Musikaljentene og Volve Vokal har begge imponert oss denne høsten. Som en påskjønnelse fra kommunen mottar aktørene diplom og 10.000 kroner hver til sitt videre arbeid.
Bilde: Katarina Lunde

Hedret Musikaljentene og Volve Vokal

Onsdag hedret kulturbyråd Reidar Digranes to aktører på amatørkulturfeltet i Bergen som har imponert oss alle med sine meritter denne høsten.

Musikaljentene stakk av med seieren i talentkonkurransen “Norske Talenter”, mens Vokalensemblet Volve Vokal i november ble utropt til vinnere av Grand Prix of Nations under European Choir Games i Norrköping.

Onsdag 13. desember ble de hedret i en markering på rådhuset i Bergen. Kulturbyråd Reidar Digranes gratulerte på vegne av Bergen kommune. Som en påskjønnelse fra kommunen mottar aktørene diplom og 10.000 kroner til sitt videre arbeid.

Musikaljentene

Cecilia, Mathilde og Selma Strønen Damm skriver, komponerer og produserer egne musikaler og forestillinger. Titler som “Marerittet”, “Gaten vår”, “Julens magi”, og “Barn av månen” er velkjente for mange bergensere.

Hver forestilling aktiviserer rundt 40 barn og unge som skuespillere, dansere og sangere. Denne høsten har Musikaljentene deltatt i “Norske Talenter” på TV Norge. De har imponert og sjarmert både dommere og publikum med sine spektakulære musikalnumre fra sine egenskrevne forestillinger.

Musikaljentene har også fått Bergen kommunes sin kulturpris for Fana bydel 2023 for sitt engasjement og kreativitet.

Volve Vokal

Vokalensemblet har en målsetning om å være nyskapende på et høyt kunstnerisk nivå, ved stadig å utvide det visuelle og musikalske spillerommet innenfor korsjangeren og fremme ny norsk vokalmusikk for kvinnestemmer. Koret representerer Bergen både på den nasjonale og den internasjonale korscenen, og henter med dette ny inspirasjon og erfaring som de tar med seg tilbake til Bergen.

Nå har koret en fersk seier i lommen, i det som kan omtales som europamesterskapet for kor. Med sin deltakelse på European Choir Games i Norrköping, og som vinnere av Grand Prix of Nations, representerer Volve Vokal kulturbyen Bergen og Norge på en forbilledlig måte. Denne gjengen utfordrer grensene i kor-sjangeren både musikalsk og visuelt, og seieren kvalifiserer koret til videre deltakelse i World Choir Games – som kan kalles verdensmesterskapet i kor!

Les mer om: