Gruppebilde med syv personer
KLARE FOR RUSSEFEIRING: Sammen vil de legge til rette for at årets russetid blir både trygg og inkluderende. Fra venstre: Trine Samuelsberg, kommunaldirektør Bergen kommune, Bjørn Lyngedal, avdelingsdirektør for Opplæring og kompetanse, Vestland fylkeskommune, Christine Meyer, byrådsleder Bergen kommune, Ivar Stangenes Søvig, russepresident, Hege Osebakken, Vestland fylkeskommune, Kjell Magne Seim, Trygg Trafikk og Britt Lise Nymark, Samfunnssikkerhetens hus.
Bilde: Nina Blågestad

Klare for en god russefeiring

Selv om snøen ligger langt ned på Ulriken, er ikke våren og med den også russetiden, langt unna. Nå legges planene for hvordan den skal bli både trygg og god.

Om to måneder går startskuddet for årets russefeiring. Mandag 25. april starter markeringen av avslutningen av den videregående skolen for elevene i Bergen. Byrådet i Bergen er opptatt av en trygg og inkluderende russefeiring. Nylig inviterte byrådsleder Christine Meyer sentrale aktører for å legge et best mulig grunnlag for nettopp det.

- Jeg opplevde dette som et positivt og konstruktivt møte, med en reflektert russepresident og en fylkeskommune på tilbudssiden, sier Meyer.

Vil hindre utenforskap

Til stede på møtet var leder av russestyret Ivar Stangenes Søvig, representanter fra Vestland fylkeskommune, politiet, beredskapssjef ved Samfunnssikkerhetens hus og Trygg Trafikk. Byrådsleder Meyer forteller om et felles engasjement på tvers. Viktige tema var trygghet og å hindre utenforskap.

- Vi var alle opptatt av at Bergen skal oppleves som en inkluderende by også i russetiden, og at flere frivillige organisasjoner og næringsaktører nå mobiliseres for å få til en fin og trygg feiring i byen vår.

Russen ønsker trygge rammer

Trygge rammer for festglade ungdommer var også sentralt for russepresident Ivar Stangenes Søvig. Han uttrykte bekymring på vegne av russen for at de skulle bli jaget ut av byen, og at det ville være større fare for uønskede hendelser når de var langt unna sentrum og at stedene ikke skulle oppleves trygge.

Dette er en bekymring avdelingsdirektør for opplæring og kompetanse Bjørn Lyngedal i Vestland Fylkeskommune kjenner.

Søknadspott for inkluderende arrangement

- Både før, under og etter russetiden i 2023 ble administrasjonen kontaktet av russ og foresatte som ønsket at det ble gjort mer for å sikre at de som ikke er på russebuss får en trygg og inkluderende russefeiring. Lyngedal sier at de derfor nå etablerer en søknadspott på to millioner kroner som folk kan søke støtte fra til trygge og inkluderende arrangement for russen i 2024.

Viktig møtepunkt

Det har vært gjennomført tilsvarende møter tidligere. Meyer mener det bidrar til forståelse.

- Dette er et nyttig kontaktpunkt for koordinering og dialog i forbindelse med russetiden i byen vår som jeg håper blir en fin feiring.