Vågen under åpning av Omne Ocean Week 2023
HAVUKE: One Ocean Week byr i år på over 150 små og store arrangementer. Bildet viser Vågen under åpningen av uken i 2023. I år kan du ta imot Statsraad Lehmkuhl når skuten kommer hjem fra Shetland lørdag 13. april.
Bilde: Marcus Fjeld

Se hva som skjer under One Ocean Week i Bergen 13.–19. april

13.-19. april går havuken One Ocean Week av stabelen, med et mangfold av aktiviteter, debatt, foredrag og konferanser.

Historiens andre utgave av One Ocean Week mobiliserer både næringsliv, akademia, det offentlige og befolkningen. I tillegg til et rikt faglig innhold, vil uken bli fylt med en rekke arrangementer som er åpne for alle.

Program for uken

Havuken byr på mer enn 150 små og store arrangementer. Hele programmet finner du på www.oneoceanweek.com. Her er noen smakebiter:

Åpningshelg med gratis aktiviteter for alle

13. april: Maritim lørdag og Statsraaden kommer hjem

Klokken 12.00-16.00.
Det hele starter med Statsraad Lehmkuhls hjemkomst fra Shetland lørdag 13. april kl. 12.00. Festningskaien er rigget klar til havfestival med “Maritim lørdag”. Her kan du se på Vitenshow, lære om fremtidens energiløsninger, bli med på regatta, prøvekjøre elektriske båter, gå om bord i åpne skip, besøke sjømatteltet og mye, mye mer.

14. april: Familiedag på Festningskaien

Dame i gult regntøy i sjømattelt under Matfestivalen
SJØMAT FOR ALLE: Åpningshelgen byr på et hav av aktiviteter for små og store på Festningskaien. Hva med en tur i sjømatteltet?
Bilde: Matarena AS/Cecilie Bannow

Klokken 12.00-16.00.
Bli med om bord på åpne skip, besøk kulturscenen eller gå på oppdagelsesjakt i sjømatteltet. Utforsk livet i fjæren med Passion for Ocean. Prøv deg på Blekkulfs havløype og møt Eliasbåten. Eller bli med på urban strandrydding. Her er det et hav av muligheter!

Foredrag, møter og konferanser

13.-18. april: Kunnskap og debatt på Skolten

Bildet viser et øye og området rundt øyet med ansiktsmaling lik et utsnitt av en jordklode
MØT DE UNGES HAVPANEL: Unge stemmer fra hele verden inviterer til debatt på Skolten 17. april.
Bilde: Istockphoto.com

Partnerskapet One Ocean Havbyen Bergen består av nesten 80 partnere fra offentlig forvaltning, næringsliv, forskning og utdanning på Vestlandet. Under One Ocean Week inviterer vi til foredrag, debatt, samlinger og møter hele uken. 17. april kan du møte De unges havpanel, her vil unge stemmer fra hele verden utfordre dagens ledere og beslutningstakere.

Vi tar i bruk Bergen Havns nyoppussede lokaler på Skolten, i det som tidligere var terminalbygget for Englandsbåten.

15. april: Følg internasjonalt toppmøte via strømming

Statsminister Jonas Gahr Støre
TOPPMØTE: Statsminister Jonas Gahr Støre kommer til Bergen for å delta på One Ocean Summit 15. april.
Bilde: Paul S. Amundsen/ Klima og miljødepartementet

Klokken 10.00-15.00.
Et bærekraftig hav er tema når nasjonale og internasjonale krefter samler seg i Håkonshallen under One Ocean Summit. Målet er å skape et bedre samspill mellom mennesker og hav. Første del av møtet vil belyse globale utfordringer. Andre del tar for seg forvaltning og muligheter i Nordsjøen.

Statsminister Jonas Gahr Støre deltar, det gjør også hav- og fiskeriminister Cecilie Myrseth, toppledere og representanter fra forskning, sivilsamfunn, industri og De unges havpanel. Bergen kommune og Vestland fylkeskommune er vertskap. Møtet blir strømmet på kommunens nettsider.

16. april: Næringslivskonferansen One Ocean Conference

Klokken 10.00-15.30.
Tirsdag 16. april holdes næringslivskonferansen One Ocean Conference i Grieghallen. Dette er en åpen og felles møteplass for havnæringene, med hensikt å motivere og inspirere til nye oppdagelser, relasjoner og samarbeid på tvers av havnæringene og akademia.

18. april: Slik jobber kommunen og fylket jobber for å sikre rent hav og rent vann

Klokken 12.00-14.00.
Rent vann og liv i havet er to viktige bærekraftsmål. På Statsraaden Bar & Reception kan du høre mer om hvordan Bergen kommune og Vestland fylkeskommune arbeider med å sikre rent hav og rent vann. Se program.

Velkommen!

Ordfører Marit Warncke ønsker innbyggerne velkommen og deler noen høydepunkter fra dagene i denne videoen.

Planlegg din havuke med One Ocean Week-appen

Utvalget over er bare noe av det som skjer under havuken. Last ned den nye One Ocean Week-appen, og planlegg ditt helt egne program for uken!

Storstilt samarbeid

One Ocean Week er et samarbeid mellom One Ocean Havbyen Bergen og partnere, med støtte fra Bergen kommune og Vestland fylkeskommune.