UTFORDRER: One Ocean Youth Panel er lei av snakk. De ønsker handling for å redde livet i havet. Her ser vi Jahawi Bertonelli i debatt.
Bilde: Ole Henning Bøe

Unge stemmer utfordret med verdidebatt om havet

One Ocean Youth Panel utfordret etablerte sannheter på sitt arrangement 17. april på Skolten.

– For meg er det viktig å bruke lokalbefolkningen i filmer om havet for å bygge kunnskap og skape oppmerksomhet rundt utfordringer knyttet til det, sier Jahawi Bertolli fra Kenya.

Han var både moderator, mentor for havpanelet og holdt eget innlegg da Bergen kommune inviterte til verdidebatt på Skolten 17. april, under One Ocean Week. Hensikten med arrangementet var å vise i hvilken grad unge er enige eller uenige med dagens beslutningstakere når det gjelder havets utfordringer.

DISKUSJON: One Ocean Youth Panel i dialog med publikum.

Fra musikkvideo til havfilm

Bertolli har vært opptatt av havet siden han snorklet ved Kenyas kyst som barn. Men det var først da han skulle lage en musikkvideo mange år senere at han begynte å lage film om livet under havoverflaten.

– Jeg fikk oppdraget med å filme under vann, ettersom de mente at jeg var den beste til å holde pusten. Det ga mersmak og etter hvert begynte jeg å lage filmer om havet for å inspirere andre til å ta vare på det, sier han.

Vekker lokalt engasjement

Bertolli tror at nøkkelen til å beskytte havet går via gode bilder og historier, som opplyser og vekker interesse. Hans videoer tar utgangspunkt i historier fortalt ut fra lokalbefolkningens ståsted og språk.

– Ved å lage filmer på lokalspråket, og fremheve lokal kultur, så kan dette inspirere og bygge kunnskap i lokalsamfunnene til å ta vare på havet, som de er omgitt- og avhengige av, og dermed ta vare på sine rettigheter.

Se en av Jahawi Bertollis prisbelønte filmer her.

Trening for morgendagens ledere

Det unge havpanelet, som Bertolli, er del av, har utfordret og bidratt med mulige løsninger på havets utfordringer gjennom hele One Ocean Week.  Blant annet leverte de en samlet uttalelse på One Ocean Summit, med statsministeren og andre beslutningstakere til stede i Håkonshallen, 15. april.

Bertolli synes det er svært bra at arrangementer som One Ocean Week lar unge stemmer slippe til.

– De som skal overta morgendagens utfordringer, og som skal bli neste generasjons ledere må både bli hørt og få trening i å argumentere og hvordan de politiske systemene fungerer, sier Jahawi Bertolli

UNGE STEMMER: Ordfører Marit Warncke ønsker unge stemmer velkommen under One Ocean Week.