Rune Bakervik og Jon Askeland
SER FREMOVER: – Nå gleder vi oss til Havuken neste år, og å bygge videre på det gode arbeidet sammen med alle partnerne, sier byrådsleder Rune Bakervik. Her sammen med fylkesordfører Jon Askeland under Havuken i april.
Bilde: Ann-Kristin Loodtz

Vellykket start for Havbyen Bergen

Etter ti måneders drift har Havbyen Bergen markert seg internasjonalt og lykkes å samle forsknings- og næringsaktiviteter for felles innsats for havet.

Visjonen til Havbyen Bergen er å lede an for et bærekraftig hav, og prosjektet gjennomføres som et samarbeid mellom sentrale nærings-, kunnskaps- og forvaltningsmiljøer knyttet til hav i Bergensregionen.

70 land til Havuken

Fra 2022 til 2023 har deltagende aktører i Havbyen Bergen økt fra 40 til 66 partnere. Egen merkevare er lansert, og som et høydepunkt ble One Ocean Week (Havuken) arrangert for første gang i Bergen i april. I tillegg til å skape en folkefest for byen, ble uken en viktige møteplass for nærings- og forskningsaktører fra hele verden, der Havforskningsinstituttet sin havkonferanse alene samlet 600 eksperter fra nesten 70 land.

- Når statsministeren slår fast at Bergen er hele Norges havby, har vi lykkes i å bli en samlende kraft for Bergen, Vestland og Norge, sier byrådsleder Rune Bakervik. Torsdag 25. mai ledet han det andre årsmøtet for Havbyen Bergen.

– Nå gleder vi oss til Havuken neste år, og å bygge videre på det gode arbeidet sammen med alle partnerne. Forhåpentligvis vil enda flere se verdien av dette, slik at vi får flere med på laget, sier Bakervik.

FNs bærekraftsmål

Havbyen Bergen jobber for økt samhandling, bærekraftig vekst og kompetanse i havnæringene med Bergen som sentral drivkraft. En av oppgavene fremover er for eksempel å samarbeide med private og offentlige aktører om å få etablert et nasjonalt visningssenter for havnasjonen Norge i Bergen.

FNs bærekraftsmål er viktige mål i prosjektet, og da spesielt mål 2. utrydde sult, 7. ren energi til alle, 9. industri, innovasjon og infrastruktur, 13. stoppe klimaendringene, 14. livet i havet og 17. samarbeid for å nå målene.

Gruppebilde
SAMARBEID: Torsdag 25. mai var samarbeidparter samlet til årsmøte og oppsummering av første året med Havbyen Bergen. 66 partnere er nå med i prosjektet.
Bilde: Vidar Århus

Disse er nå med i Havbyen Bergen

• Akvariet i Bergen
  • Alver kommune
  • Askøy kommune
  • Bergen Havn AS
  • Bergen kommune
  • Bergen Næringsråd
  • Bioregion Institute AS
  • Bjerknessenteret for klimaforskning
  • Capgemini Norge AS
  • Connect Vest
  • Corvus Energy
  • Det Kongelige Selskap for Norges Vel (Norges Vel)
  • Digital Tvilling
  • VIS - Vestlandets Innovasjonsselskap
  • Visit Bergen
  • Øygarden kommune

Ønsker din organisasjon eller virksomhet å delta i Havbyen Bergen?
Les mer om prosjektet og meld din interesse her.