Bilde fra informasjonsmateriell til kurset Godt samliv

Godt samliv er et gratis samlivskurs for par som venter sitt første barn. Kurset tar opp mulighetene for å finne løsninger på noen av utfordringene som møter førstegangsforeldre. Dersom du eller din partner er gravid i andre trimester er dere velkommen på parkurs for førstegangsforeldre.

Å få barn er ofte den største gleden mennesker kan oppleve. Det er et stort vendepunkt i livet å bli foreldre. Det kan sette sterke følelser i sving, og forholdet dere to imellom kan bli utfordret.

På kurset fokuseres det på mulighetene dere har for å finne gode løsninger sammen. Det betyr mye å bevare den gode nærheten – ikke bare for den voksne, men også fordi det har stor betydning for barnets oppvekst fremover at dere som foreldre har det godt sammen.

For å kunne delta på kurset må du eller din partner være i andre trimester i første svangerskap. Dere kan delta selv om dere har barn fra før med andre partnere, men dette skal være første barn dere venter sammen.

Kurset ledes av to kursledere fra barne- og familietjenesten, og inneholder en blanding av forelesning og oppgaver dere som par skal drøfte sammen.

Det er valgfritt hvor mye dere ønsker å dele i plenum.

Kurset går over to kvelder, kl 17 – 20. Dere vil få hvert deres kurshefte med temaene som tas opp på kurset.

På din helsestasjon vil du få oppgitt kursdatoer og mulighet for påmelding.

Dersom du og din partner ønsker å ta dette kurset, kan du spørre din jordmor eller kontakte din nærmeste helsestasjon.

Se kontaktinformasjon til din helsestasjon nederst, eller gå inn på din bydel og se oversikt:

Arna og Åsane

Bergenhus og Årstad