Bergen kommune har gjennomført et eget pilotprosjekt for regulering av utleie av el-løperhjul. Utleierne Bird, Bolt, Voi, Tier, Geton og CitiRide deltok i prosjektet, mens Ryde valgte å stå utenfor.
Pilotprosjektet ble avsluttet når tillatelsesordningen etter den nye forskriften startet opp 1. juni 2022.
I pilotprosjektet for elsparkesykler i Bergen kommune samarbeidet Bymiljøetaten og elsparkesykkeloperatørene om å utvikle og teste ut nye metoder for regulering. Reguleringen skal sikre trygghet og framkommelighet for alle, og bidra til å integrere elsparkesyklene bedre i transportsystemet.
Operatørene må dele data med kommunen om sine sparkesykler, og motta data fra kommunen om blant annet soner, regler og antallsbegrensninger. Ingen personopplysninger blir delt med kommunen. Alt dette foregår gjennom et digitalt reguleringsverktøy, som leveres av Nivel AS. Verktøyet gjør det mulig for kommunen å endre på for eksempel geografiske soner, antallsbegrensninger, hastighetsbegrensninger og definisjon av parkeringsarealer etter behov.
Gjennom pilotprosjektet kan kommunen teste hvilke tiltak som virker og som kan håndheves for å lære hvordan man best mulig kan regulere elsparkesykler. Virkemidler som blir innført kan reverseres hvis kommunen ser det ikke har ønsket effekt. Pilotprosjektet deltar i nettverk om mikromobilitet, og har erfaringutveksling med bl.a. Transportøkonomisk institutt (TØI) og andre byer både i Norge og i utlandet.
Les mer i disse dokumentene: