Åsaheimen
Bilde viser en del av en hellelagt sansehage ,men store gode og synlige sittegrupper.
Bilde: Hugo Lütcherath. Arkitektur ,interiør & kommersiell fotograf .

Om oss

Åsaheimen er et nytt og moderne behandlingssenter med 80 korttidsplasser og 20 plasser for yngre beboere i bokollektiv. Fire av disse er korttidsplasser.

Bygget er delt opp i 5 avdelinger med avdelingssykepleiere i hver avdeling. Hver avdeling er igjen delt opp i to bogrupper med 10 beboere i hver gruppe.

Alle rom er enerom med bad, stort TV, garderobe, hvilestol og bord. Rommene har vinduer fra gulv til tak og er meget lyse og trivelige. Senteret har god legedekning.

Vår visjon er : Trygg og aktiv omsorg

Våre felles verdier er: Kompetent, åpen, pålitelig og engasjert

Beliggenhet

Sykehjemmet ligger i landlige omgivelser på en nydelig utsiktstomt sentralt i Åsane. Det er gangavstand til Åsane Storsenter og Åsane bussterminal.

Bygningen

Bygget har fire etasjer og samlet areal er på 10.200 kvadratmeter. Bygget er påkostet digitale løsninger som vil gjøre arbeidsdagen mer effektiv  for ansatte spesielt i pasientarbeidet. Behandlingssenteret åpnet  20.2.2023

I underetasjen finner du hovedinngangen og fasiliteter som frisør, fotpleier, tannpleier, stort selskapslokale/ møterom og en resepsjon.

Første etasjere en stor hjertesone som er storstuen for besøkende og beboere. Herfra kan du gå ut i en flott sanse- og frukthage med flere sittegrupper.

Pasientgruppene her er for somatisk sykdom og demens

I andre etasje kommer du også først inn i en stor hjertesone med ulike sittegrupper der du kan nyte utsikten over Åsane. Avdelingen her har egne balkonger.

Pasientgruppen her er for rehabilitering og somatisk sykdom.

I tredje etasje er det en stor åpen  hjertesonen med utgang til en flott takterrasse. Her kan du følge soloppgang og solnedgang til alle årstider.

Avdelingen har egne balkonger og er for yngre beboere.

AKTIVITETER

Mail:  Asaheimen.Behandlingssenter@bergen.kommune.no

Behandlingsenteret har besøkstider fra 13-15 og 17- 19

På dagtid er det stor aktivitet i korttidsavdelingene:
legevisitt, polikliniske konsultasjoner, treningsøkter på rehabilitering og tilsyn av ergoterapeuter som kvalitet sikrer mestring rundt hjemreise.

Bokollektivet har ikke besøkstider.

HELTIDSKULTUR

Åsaheimen behandlingssenter satser på heltidskultur. Satsingen skal gi bedre kontinuitet og kvalitet på tjenesten. Det er utarbeidet års-turnus med langvakter på helg i alle avdelinger. Dette bidrar til å styrke fagdekning på helg.

Bli frivillig!

Frivillighet er et viktig satsningsområdet . Vi ser etter deg som har et par timer til overs i løpet av uken og som kunne tenke deg å gjøre noe hyggelig sammen med våre beboere. Noen eksempler på våre behov er besøksvenner, turvenner, sykkelvenner, hjelp til ulike arrangementer, høytlesning  og musikk- og sangstunder. Vi har piano i fellesstuene og i noen avdelinger som du er velkommen til å bruke.

Vi er svært åpen for også andre alternativer for en aktiv og god hverdag for våre beboere.

Ta kontakt med aktivitet- og frivillighetskoordinator  ; Tone Vik Tone.Vik@bergen.kommune.no  eller  Elisabeth Haukedal Elisabeth.Haukedal@bergen.kommune.no

Henvendelser

Telefon direkte med  avdelingene om du vet hvilke avdeling din kjære er innlagt i.

Resepsjonen er åpen                08.00- 15.00 på hverdager.

Telefon                                           53036300

Utenom denne tiden må en kontakte den enkelte avdeling.

Korttid

1 A    40821670