Om oss

Byrådsavdeling for byutvikling (BBU) skal sikre at Bergen utvikles i tråd med politiske vedtak innen områdene klima, miljø og byutvikling.

Byrådsavdelingen er delt i to myndighetsnivåer.

Nivå 1 er sekretariat for byråden for klima, miljø og byutvikling og gir faglige råd til byråden. Oppgaven er å utforme satsinger og strategier basert på politiske satsingsområder. Byrådsavdelingen sikrer også gjennomføring av politiske vedtak fattet av byrådet og bystyret og har administrativ, faglig og økonomisk styring og oppfølging av etatene på nivå 2.

Bymiljøetaten, Plan- og bygningsetaten, Klimaetaten, Bergen Vann, Byarkitekten, Byantikvaren og Bergen brannvesen har ansvar for tjenestene mot kommunens innbyggere og regnes som nivå 2 i byrådsavdelingen.

Vår organisering

Se vårt organisasjonskart.

Kommunaldirektøren
Konstituert kommunaldirektør May Britt Hernes er øverste administrative leder i byrådsavdelingen. Hun leder sekretariatet for den politiske ledelsen og er øverste administrative leder for alle de drifts- og forvaltningsoppgaver byrådsavdelingen og de underliggende etater har ansvar for å løse.

Seksjoner
Byrådsavdelingen er videre delt inn i seks seksjoner.

Personaladministrasjon
Ledes av seksjonssjef Katrine Klæboe. Seksjonen har ansvar for oppfølging av lov- og avtaleverket på arbeidslivsområdet, lønn, personaladministrasjon, Kompetanseportalen, driftsoppfølging i rådhuset, varslingsinstituttet og arbeidsmiljøutvalg.

Et overordnet koordineringsansvar for post/arkiv og kommunikasjon ligger også til denne seksjonen.

Organisasjonsutvikling og virksomhetsstyring
Ledes av seksjonssjef Gro Dyrhaug. Seksjonen har ansvar for organisasjonsutvikling, ledelsesutvikling, strategisk HMS, rekruttering, kompetanseutvikling samt nærvær/arbeidsmiljø. Videre arbeider seksjonen med virksomhetsstyring, som blant annet omfatter årsoppdrag, styringsmøter, internkontroll og beredskap.

Seksjonen jobber også med IKT og digitalisering (drift av fagsystemer og utviklingsarbeid), personvern og informasjonssikkerhet.

Økonomi
Ledes av seksjonssjef Monica Hansen Vindenes. Seksjonen har ansvar for byrådsavdelingens arbeid med Handlings- og økonomiplan, økonomirapportering gjennom året, tertialrapportering og årsmeldingen.

Mange av tjenestene som ytes av etatene i BBU er gebyrfinansierte med selvkost som øvre grense. Det ligger til seksjonen å følge opp selvkostområdene.

Seksjonen har også ansvar for avdelingens arbeid i forbindelse med regnskapsavslutning og årlig KOSTRA-rapportering.

Seksjonen utarbeider politiske saker knyttet til gjennomføringsvedtak og sluttmeldinger for investeringsprosjekt og særskilt tertialrapportering til UMBY.

Seksjonen følger opp etatene på økonomiområdet.

Klima, miljø og samfunn
Ledes av seksjonssjef Morten Børslid. Seksjonen gir strategisk rådgivning og forbereder saker til politisk behandling innenfor fagområdene klima, natur og miljø, landbruk, vann og avløp og brannsikkerhet- og beredskap. Seksjonen følger også kommunens ansvar for renovasjon, og følger opp BIR når det gjelder innsamling og håndtering av husholdningsavfall, samt bossnettet.

Seksjonen ivaretar også etatsoppfølging relatert til disse saksfeltene, og koordinerer byrådsavdelingens arbeid med støy og luft. Seksjonen koordinerer videre arbeid med høringer, forskrifter, utbyggingsavtaler, renovasjon og kommunikasjon rundt seksjonens og tilhørende etaters oppgaver.

Seksjonen følger særlig opp følgende etater: Bymiljøetaten, Bergen Vann, Klimaetaten og Bergen brannvesen.

Byutvikling
Ledes av konstituert seksjonssjef Laura Ve. Seksjonen gir rådgivning og forbereder saker til politisk behandling innenfor fagområdene arealplanlegging (kommunedelplaner, områdereguleringer og detaljregulering), mobilitet, kulturminnevern og arkitektur. Seksjonen ivaretar også etat- og porteføljeoppfølging relatert til disse saksfeltene.

Seksjonen har også et ansvar for samfunnsplanlegging, koordinering av forskning og utvikling (FoU) medvirkning og innbyggerinvolvering og samhandling med andre byrådsavdelinger knyttet til disse feltene. Seksjonen har videre ansvar for Program for boligforsyning. Seksjonen koordinerer byrådsavdelingens oppgaver opp mot Miljøløftet, bybane og sykkel og ivaretar kommunikasjon knyttet til seksjonens og tilhørende etaters oppgaver.

Seksjonen følger særlig opp følgende etater: Plan- og bygningsetaten, Byantikvaren og Byarkitekten.

Forvaltning og samhandling
Ledes av seksjonssjef Hilde Heggheim. Seksjonen forbereder klagesaker etter plan- og bygningsloven til politisk behandling. Dette gjelder klager på avslag/tillatelser som inneholder dispensasjon fra arealplaner, samt byggesaker knyttet til større byggetiltak og fradelingsaker. Seksjonen har en stor produksjon av klagesaker, som utgjør størstedelen av leveransen fra avdelingen.

Videre svarer seksjonen ut innbyggerforslag, representantforslag og interpellasjoner til politiske utvalg. Seksjonen koordinerer oppfølging av politiske vedtak.

Vil du jobbe hos oss?
I byrådsavdelingen får du være med å utvikle Bergen til en enda mer aktiv og attraktiv by. Vi jobber med å løse noen av de største utfordringene samfunnet vårt står overfor – å bremse klimakrisen, å lage en grønn, kompakt og velfungerende by med framtidsrettede transportløsninger og å gi innbyggerne trygghet ved å forberede byen på et endret klima.

Som ansatt i byrådsavdelingen kan du bli en bidragsyter til et velfungerende folkestyre. Du vil få innsikt i politiske prosesser og være en del av et hektisk miljø preget av viktige politiske beslutninger og stor interesse fra innbyggere og media.

Hos oss jobber samfunnsvitere, økonomer, jurister, naturvitere og ingeniører og flere andre faggrupper.