Administrative fellesfunksjoner

Kontorets administrative fellesfunksjoner er økonomi, personal, informasjon og IKT.

Økonomi
Økonomifunksjonen ivaretar oppgaver knyttet til regnskap, budsjettarbeid, fakturering, rapportering, internkontroll og kvalitetssikring.

Helene Margrete Halse, rådgiver
E-post: Helene.Halse@bergen.kommune.no

Personal
Personalarbeidet består av rådgivning innenfor personalfeltet, personaloppfølging, utvikling av organisasjonen og personalet, samt lønnsarbeid. Andre oppgaver er å utforme tydelige prinsipper og retningslinjer for ivaretakelse av arbeidsgiveransvaret og sikre et godt fysisk og sosialt arbeidsmiljø som fremmer gode kollegiale relasjoner, trivsel og trygghet på arbeidsplassen. Det tilstrebes å ha en ledelse som motiverer, har helhetsperspektiv og avklarer forventninger på en tydelig måte.

Informasjon
Kontoret har informasjonsmedarbeidere som formidler pågående politiske prosesser, tidspunkt for møter og saker som skal behandles til innbyggerne i Bergen. Den sentrale kanalen for denne type informasjon er kommunens nettsider.

Sentralt i kontorets informasjonsarbeid er produksjon og publisering av artikler, planlegging, koordinering og utføring av informasjonstiltak og vedlikehold og oppdateringer av nettsider. Dette innebærer blant annet at vi skal informere om bystyresidens aktiviteter og beslutninger og synliggjøre pågående politiske prosesser og beslutninger. Det jobbes mot å etablere kommunens nettsider som primærkanal for informasjon, jf. statlig satsing på digitalt førstevalg.

Det er blant annet etablert nettstrømming fra bystyremøtene, både direktesendt og med mulighet for å se opptakene ved en senere anledning.

Vi skal gi innbyggerne informasjon om måter de kan påvirke politiske beslutninger i kommunen på, for eksempel gjennom ordningen med innbyggerforslag. Du kan lese mer om innbyggerforslag her.

Det skal også informeres om styringssystemet, om hvem som har stemmerett og om når, hvordan og hvor de kan stemme.

Kontoret er ansvarlig for å gjøre tilgjengelig kontaktinformasjon til politikerne i bystyret. Disse samles i et egen elektronisk database kalt Politikerregistret.

Helene Margrete Halse, rådgiver
E-post: Helene.Halse@bergen.kommune.no

IKT og digitalisering
Oppgavene omfatter praktisk tilrettelegging og støtte for ansatte og folkevalgte når det gjelder alt fra inventar, utstyr og drift av programvare.

Kontorets IKT-arbeid omfatter praktisk IKT-bistand vedrørende bruk av tavle-pc'er, teknisk utstyr i møterom, bruk og vedlikehold av databaser og elektroniske registre og vurdere anskaffelser av nye verktøy.

Arne Vågenes, førstekonsulent
Tlf: 958 01 955