Lysebrun teddybjørn sitter på en mosebunn i skogen

Trygt og godt barnehagemiljø

Alle barn har rett på et trygt og godt barnehagemiljø.

Barnehagen skal jobbe forebyggende for å skape et varmt og inkluderende fellesskap. De kommunale barnehagene i Bergen har felles verdigrunnlag som gir retning for det pedagogiske arbeidet og samhandlingen med barn og foresatte.

Våre verdier er:

• Varme; Vi gir barnet omsorg og trygghet. I møtet med barn skal vår hjertevarme gi næring og vekstmulighet.
  • Ser barnet; Vi ser det enkelte barns egenverdi. Barnet gis gode betingelser for læring og utvikling basert på vår anerkjennende væremåte.
  • Inkluderende; Vi skaper gode relasjoner, der alle barn blir sett og bekreftet. Det enkelte barn skal oppleve gleden av å tilhøre små og store fellesskap.

Barnehagens arbeid

I de kommunale barnehagene i Bergen er arbeidet med det psykososiale barnehagemiljøet et kontinuerlig arbeid som er retningsgivende for barnehagens kvalitetsutviklingsarbeid og grunnleggende for alt som gjøres i barnehagen, både i samspill med barna, samarbeid med foreldre og innad i personalgruppen. Barnehagene har utarbeidet sin lokale handlingsplan for å sikre systematikk i arbeidet med det psykososiale barnehagemiljøet. Handlingsplanen gjennomgås i personalgruppen årlig. Det psykososiale barnehagemiljøet er videre tema på foreldremøte, foreldresamtaler og i SU ved oppstart av hvert barnehageår.

Uro knyttet til barnets trivsel

Det kan være både vondt og vanskelig når man som forelder opplever at barnehagemiljøet ikke er trygt og godt for barnet. Om du som forelder har en uro knyttet til barnets trivsel, er det viktig å ta det opp med de ansatte i barnehagen. Barnehagen skal følge opp alle meldinger og utarbeide en aktivitetsplan straks de mistenker eller får kjennskap til at et barn ikke har et trygt og godt barnehagemiljø. Her kan du lese mer om barnehagens ansvar knyttet til barnas barnehagemiljø.