Fire brannkonstabler i uniform
Dette er de fra brannvesenet som oftest kommer på besøk i de kommunale boligene. Fra venstre: Carita, Yvonne, Mike og Marianne.
Bilde: Irene Bratteng Fossheim

Viktig informasjon fra brannvesenet til deg som bor i kommunal bolig

– For din trygghet er det viktig at brannsikkerheten i leiligheten sjekkes regelmessig. Derfor trenger vi å få komme inn i boligen din for å utføre kontroll, forteller Carita Johnstad i brannvesenet.

Brannvesenet drar ofte på kontrollbesøk til folks boliger. Dette gjelder både private og kommunale boliger. For brannvesenet er det veldig viktig at du er hjemme når de kommer. Du må også sørge for at de slipper inn i huset. Kontrollen gjelder kun boligen, og ikke deg som person.

Før brannvesenet kommer får du et varsel på SMS fra huseier Etat for boligforvaltning (EBF). I varselet får du vite datoen for når brannvesenet kommer på besøk. Brannvesenet skal gjennom mange boliger. Det kan hende det tar tid før det er din tur.

Dette skjer når brannvesenet utfører kontroll

Du trenger ikke å forberede noe før kontrollen, annet enn å være hjemme, slik at brannvesenet kommer til.

Under besøket ser de om du har:

• Røykvarsler (som kan varsle deg om det skulle begynne å brenne)
  • Slokkeutstyr
  • Mulighet til å rømme ut av boligen ved brann
  • Peis/skorstein (hvis du har)

– Når vi er på besøk, får du nyttig informasjon og råd om hvordan du kan unngå brann, og hva som er lurt å tenke på. Du kan gjerne stille spørsmål om brannsikkerheten i leiligheten din, vi er hos deg for å hjelpe og for å svare på spørsmål. Vi har taushetsplikt om det som ikke handler om brannsikkerhet, informerer Johnstad.

Hva skjer hvis du mangler noe?

– Mangler du røykvarsler, slokkeutstyr eller rømningsmuligheter gir brannvesenet beskjed om dette til Etat for boligforvaltning, som vil hjelpe deg videre. Du får ikke bot, gebyr eller annen straff, forteller hun.

Rolv-Erik Berge hos Etat for boligforvaltning jobber med helse, miljø og sikkerhet (HMS). Han understreker hvor viktig det er at brannvesenet får tilgang til boligene som skal ha kontroll.

Loven krever kontroller

­– Slike kontroller er lovpålagt. Dersom brannvesenet eller huseier blir hindret i å gjennomføre pålagte tilsyn, kan det i verste fall føre til at leieforholdet blir sagt opp. Det er derfor svært viktig at brannvesenet får tilgang til din leilighet når det skal være kontroll der, sier han.

– Vi forsøker så godt vi kan å varsle på SMS. Derfor er det viktig at vi har et oppdatert mobilnummer i våre systemer. Ta kontakt med Etat for boligforvaltning dersom du har byttet telefonnummer siden du registrerte det sist.

Og trenger du nytt batteri til røykvarsleren din? Da kan du komme og hente dette gratis i resepsjonen til Etat for boligforvaltning!

Securitas kontrollerer brannvarslere

Securitas er vekterselskapet som Etat for boligforvaltning har avtale med. På de faste patruljerundene vil de sjekke alle brannvarslere i fellesarealene til de kommunale boligene.

Securitas hjelper Etat for boligforvaltning med å kontrollere brannsikkerhet i alle boligene med jevne mellomrom. Kontroll av brannsikkerhet gjelder rømningsveier, røykvarsler, brannslukningsapparat eller brannslange. Leietaker som får besøk av Securitas vil bli varslet på forhånd.

Kontaktinformasjon til Etat for boligforvaltning:

• Adresse: Kaigaten 4, inngang Peter Motzfeldts gate
  • Tlf: 55 56 56 00