Bilde av barnehagens inngang
Hop oppveksttun barnehage

Velkommen til Hop oppveksttun barnehage

Hop oppveksttun barnehage ligger i fana bydel. Vi har plass til 75 barn, fordelt på 5 avdelinger. Barnehagen eies og drives av Bergen kommune.

Hop oppveksttun barnehage ligger sentralt på Hop, og er samlokalisert med Hop ungdomsskole. Vi har en sterk tilknytning til vårt nærområde og har en aktiv foreldregruppe som bidrar til et godt nettverk og aktiviteter utenom åpningstiden. Vi ser at dette er positivt for barnehagens psykososiale miljø, og barnehagen er en naturlig del av dette nettverket.

Vi er opptatt av å være en lærende organisasjon, som er åpen for endring og forbedring. Årets tema er «Utvid horisonten», for å jobbe med dette bruker vi ulike metoder for å stimulere og utvide nysgjerrigheten. Vi stiller åpne spørsmål, sjekke ut alternativer, bruke humor og le sammen med barna. Når barns spørsmål og undringer blir tatt på alvor og barnet får muligheten til å reflektere, undre seg og snakke om ulike fenomener, utvikles fantasi, skaperevne og selvfølelsen hos barn. Dette er ett gjennomgående tema hos oss i år, og vi tilstreber å ha en undrende og utforskende tilnærming i alle situasjoner.

De kommunale barnehagene i Bergen har felles verdigrunnlag som gir retning for det pedagogiske arbeidet og samhandlingen med barn og foreldre. Verdiene våre er:

• Varme: Vi gir barnet omsorg og trygghet. I møtet med barn skal vår hjertevarme gi næring og vekstmulighet.
  • Ser barnet: Vi ser det enkelte barns egenverdi. Barnet gis gode betingelser for læring og utvikling basert på vår anerkjennende væremåte.
  • Inkluderende: Vi skaper gode relasjoner, der alle barn blir sett og bekreftet. Det enkelte barn skal oppleve gleden av å tilhøre små og store fellesskap.

Ønsker du å vite mer om Hop oppveksttun barnehage er du velkommen på besøk. Ring gjerne på forhånd slik at vi kan avtale tidspunkt.

Du kan søke barnehageplass hos oss hele året når barnet ditt har fått fødselsnummer.
Bruk det elektroniske søkeskjemaet. Du finner barnehagens opptakskriterier i vedtektene våre.