Språkstimulering.

Å styrke barns språklige kompetanse er et av Bergen kommunes satsningsområder.

Språklig kompetanse innebærer at barna både forstår hva som blir sagt og selv kan gjøre seg forstått. Dette gir grunnlag for medvirkning, samhandling, vennskap, lese- og skrivekompetanse og læring. Språkvansker kan få konsekvenser for barnets sosiale fungering, kanskje også med det resultat at dei ikke blir foretrukket som lekekamerater.

Viktige fokusområder innenfor språkutvikling er språkforståelse og språklig bevissthet.

Språkforståelsen kommer før talespråket og er grunnlaget for videre språkutvikling. Dette starter rett etter barnets fødsel og betinger godt samspill og god kommunikasjon med omsorgsgiverne. Både den nonverbale og den verbale kommunikasjonen er viktig for å utvikle et godt muntlig språk. Den voksnes måte å støtte barnet i språkutviklingen på vil derfor variere med barnets alder og utvikling. Barn med flerspråklig bakgrunn vil ofte trenge ekstra støtte i utviklingen av et godt språk.

Språklig bevissthet er et samlebegrep for det å kunne reflektere over språket. For et barn betyr det å kunne filosofere over betydningen av enkeltord, tøyse med språket, kunne høre om en setning er riktig sammensatt eller et ord riktig uttalt. Andre eksempler er det å huske sanger og regler, kunne rime og kanskje høre at to ord begynner med den samme lyden.

De voksne må legge til rette for at barnet får positive erfaringer med å bruke språket som kommunikasjonsmiddel. F.eks. må de voksne være tydelige språkmodeller ved å sette ord på det man gjør og opplever sammen og benevne hva ting heter (se ICDP-tem 5-7).

Arbeidet med språk i barnehagen skjer både via tilrettelagte, voksenstyrte aktiviteter som samlingsstund og smågrupper, og via naturlige situasjoner i løpet av dagen som f.eks. stell, lek og måltid. Fokus på språk skal være sentralt gjennom hele barnehagedagen. I tillegg kommer viktige språkstimulerende tiltak som å formidle eventyr, sanger, rim, regler, høytlesing, lekegrupper, språkgrupper og drama. Barna skal også få erfaring med bokstaver og få støtte på å lekeskrive, lese eller diktere tekster.

Barnehagen har mye materiell som brukes for å stimulere språket, som f.eks. bøker, spill og temabasert lekemateriell. I tillegg bruker vi Snakkepakken og Språksprell som er ferdige metodiske opplegg innenfor språkstimulering.

TRAS er et av arbeidsredskapene kommunen ønsker at personalet skal mestre og bruke. TRAS står for Tidlig Registrering Av Språkutvikling i hverdagssituasjoner. 
I vår  barnehage bruker vi TRAS-skjema ikke bare for å registrere barnets språkutvikling, men også for å kartlegge hvordan avdelingen tilrettelegger slik at hvert enkelt barn skal kunne utvikle språket sitt.