Bilde av sykehjemmet med blomster i forgrunnen

Besøkstid alle dager kl.11.00-13.00 og kl.17.00-19.00.

Besøk på behandlingssenteret

• Pårørende er hjertelig velkommen på besøk
  • Besøkstid alle dager kl.11-13 og kl.17-19
  • Av hensyn til pasientene og måltider spesielt, ber vi om at besøkstidene blir overholdt
  • Ved besøk kan en oppholde seg på pasientrommet, kantinen eller på uteområdene
  • I kantinen er det lagt til rette for gratis selvbetjent kaffe og te for pasienter og besøkende. Det er også en kioskautomat tilgjengelig, hvor man kan betale med kort eller Vipps.
  • For å forebygge smittespredning  ber vi alle om å utføre håndhygiene ved ankomst (desinfeksjon eller håndvask)
  • I perioder når det er påvist Koronasmitte hos pasienter, oppfordrer vi besøkende til å bruke munnbind. Informasjon om smitte vil være synlig ved inngangen
  • For å forbygge sykdom, ber vi om at de som har forkjølelsessymptomer og andre smittsomme sykdommer utsetter besøk

Godt å bo – godt å jobbe – godt å besøke

Kolstihagen har en visjon om at det hos oss skal være godt å være! Pasienter skal oppleve omsorg, trygghet, trivsel, verdighet og respekt gjennom et personale som innehar gode etiske holdninger, høy grad av kompetanse og gode samarbeidsevner.

Beliggenhet

Behandlingssenteret ligger i Årstad bydel, sør for Bergen, med adresse Kolstibotn 6. Det tar ca 10 minutter med bil fra Bergen sentrum. Det er gode bussforbindelser, og en finner busstopp like utenfor. En kan også velge å ta bybanen til Sletten, for så å spasere noen minutter. Behandlingssenteret ligger på Birkelundstoppen – ved innkjørselen til Nattlandsfjellet, like bak bensinstasjonen. Det har en solrik og fin beliggenhet, med flere fine uteplasser.

Om behandlingssenteret

Behandlingssenteret har 60 korttidsplasser, som er fordelt på 2 avdelinger:

• Post 1: 20 rehabiliteringsplasser og 10 somatiske korttidsplasser.
  • Post 2: 30 korttidsplasser for personer med demenssykdom.

Behandlingssenteret har aktivitetsstue, kantine, kapell, legekontor, frisør og fotterapeut. Fysio- og ergoterapeutene har egen avdeling i 1.etasje, som primært gir tjenester til pasienter på rehabiliteringsopphold.

Aktivitetstilbud

Pasienter kan låne kantinen til fødselsdager og andre anledninger.

Behandlingssenteret tilbyr variert aktivitet og arrangementer. Dette blir annonsert på ukentlige aktivitetsplaner som henger ved hovedinngang og på oppslagstavler i avdelingene. Vi har en egen aktivitets- og frivillighetskoordinator. Vi samarbeider også blant annet med Bergen kulturelle spaserstokk, som leverer kulturelle innslag av høy kvalitet.

Vi i har en spesialtilpasset ergometersykkel med TV-skjerm hvor man kan se på sykkelfilmer og lytte til musikk mens man sykler. Denne står i kantinen og er tilgjengelig for alle pasienter. Vi har også piano i hver etasje og gitar til utlån. Vi har en kanin som heter Prikken som bor med oss, som skaper glede for både pasienter, ansatte og besøkende.

Eget kjøkken

På Kolstihagen har vi eget kjøkken med erfarne kokker som lager fersk og næringsrik lunch og middag til pasientene hver dag.

Bli frivillig!

Frivillighet er en viktig del av eldreomsorgen. Vi ser etter deg som har et par timer til overs i løpet av uken og som kunne tenke deg å gjøre noe hyggelig sammen med våre beboere. Vi trenger besøksvenner, turvenner, sykkelvenner eller hjelp til ulike arrangementer.

For nærmere informasjon, ta kontakt med aktivitet- og frivillighetskoordinator Alma Alfheim på e-post Alma.alfheim@bergen.kommune.no

Kompetanse og satsingsområde

Kolstihagen har høy fagkompetanse innenfor geriatri, demens og rehabilitering. Faglig utvikling er viktig også etter endt utdannelse. Kolstihagen prioriterer kurs og videreutdanning for sine ansatte.

Våre satsningsområder er etisk refleksjon, palliasjon, ernæring, dokumentasjon, øke antall frivillige ved og få et nærere samarbeid med skoler og barnehager i nærmiljøet. Vi vil fortsette vårt arbeid med å jobbe for et godt arbeidsmiljø og å kontinuerlig arbeide for å sikre at Kolstihagen er et godt sted å være!

Henvendelser

Vi setter pris på at henvendelser fortrinnsvis går direkte til våre avdelinger.

• Post 1: Tlf 53 03 25 04/53 03 25 05
  • Post 2: Tlf 53 03 25 06/ 53 03 25 08