Om oss

Kommunal allmennmedisinsk sengepost er et tilbud til pasienter som er utskrivningsklare fra sykehus eller pasienter med akutt eller forverring av sykdom som ikke klarer seg hjemme.

Noen pasienter legges inn på Kommunal allmennmedisinsk sengepost (KAS)  i stedet for å legges inn på sykehus (17 senger), mens andre er utskrivningsklare fra sykehus og blir overført til KAS (17 senger). Sengeposten består av tidligere Øyeblikkelig hjelp døgnenhet (ØHD) og Kommunal mottaksavdeling  (KMA).

Avdelingen med totalt 34 senger holder til i 3. etasje i Helsehuset, Solheimsgaten 9 i samme hus som Bergen legevakt. Tilkomst via rampe opp fra parkering (på baksiden) og inngang i 2. etasje.

Pasienter over 18 år med kroppslige, psykiske eller rusrelaterte sykdommer kan få tilbud her. Sengeposten har to isolat med mulighet for å håndtere til sammen fire smittepasienter. Pasienter som er kritisk, alvorlig syke eller skadd, utagerende eller på andre måter uhåndterlige, kan ikke få tilbud her, men må legges inn i spesialisthelsetjenesten.

Under oppholdet behandles pasienten, også med vektlegging på andre hjelpebehov, av vårt tverrfaglige team bestående av lege, sykepleiere, helsefagarbeidere, fysioterapeuter og saksbehandlere fra kommunens vurderingskontor.

Pasientene er her i gjennomsnitt 3-5 dager. De fleste reiser hjem etter endt opphold hos oss. Skulle det være behov for et korttids- eller rehabiliteringsopphold, hjelper vi med å søke om dette.

Spørsmål knyttet til diverse kommunale tjenester som for eksempel langtidsplass eller spesifikke ønsker om korttidsplass/rulleringsopphold, henviser vi videre til vurderingskontoret i det byområdet pasienten tilhører.

Praktiske opplysninger
Husk å merke personlige eiendeler. Det er en fordel å ha gode sko og behagelige klær. Vi vasker dessverre ikke klær. Kontakt personalet om du ikke har noen som kan vaske for deg.

Vi har ingen steder å oppbevare verdisaker og oppfordrer derfor til ikke å ha med store pengesummer eller verdisaker.

Regler for besøk

• Visittid 17-20. Ved behov for annen visittid ta kontakt med avdelingen.
  • Avdelingen  holder til i 3. etasje i Helsehuset, Solheimsgaten 9 i samme hus som Bergen legevakt. Tilkomst via rampe opp fra parkering og inngang i 2. etasje. Parkeringsmuligheter på parkeringsplassen foran bygget, mot betaling. Bybanen stopper også like ved.