Bilde av barnehånd som holder en mark og en voksenhånd som holder et insekt
Felles fokus

Et trygt og godt barnehagemiljø

Alle barn skal ha en trygg og god barnehagehverdag. Barnehagen skal forebygge trygt og godt barnehagemiljø ved å arbeide kontinuerlig for å fremme helsen, trivselen, leken og læringen til barna.

Det er forankret i Barnehageloven at alle barn har rett til et trygt og godt barnehagemiljø. I dette ligger det at alle ansatte i barnehagen er forpliktet til å gripe inn når et barn i barnehagen utsettes for krenkelser, og videre at barnehagen skal jobbe forebyggende for å skape et varmt og inkluderende fellesskap. 

Barnehageloven (§ 42) gir barnehagen en aktivitetsplikt til å sikre at alle barn har et trygt og godt psykososialt barnehagemiljø. Aktivitetsplikten består av fire delplikter:

  • plikten til å følge med 
  • plikten til å melde ifra
  • plikten til å undersøke
  • plikten til å sette inn egnede tiltak

Arbeidet med det psykososiale barnehagemiljøet er et kontinuerlig arbeid som er retningsgivende for barnehagens kvalitetsutviklingsarbeid og grunnleggende for alt vi gjør i barnehagen, både i samspill med barna, samarbeid med foreldre og innad i personalgruppen. Barnehagen har en lokal handlingsplan for å sikre systematikk i arbeidet med det psykososiale barnehagemiljøet. Handlingsplanen gjennomgås i personalgruppen årlig. Det psykososiale barnehagemiljøet er videre tema på foreldremøte, foreldresamtaler og i SU ved oppstart av hvert barnehageår. 

Det kan være både vondt og vanskelig når man som forelder opplever at barnehagemiljøet ikke er trygt og godt for barnet. Om du som forelder har en uro knyttet til barnets trivsel, er det viktig å ta det opp med de ansatte i barnehagen. Barnehagen skal følge opp alle meldinger og utarbeide en aktivitetsplan straks de mistenker eller får kjennskap til at et barn ikke har et trygt og godt barnehagemiljø. Her kan du lese mer om barnehagens ansvar knyttet til barnas barnehagemiljø.