Kronstad Oppveksttun Barnehage

Velkommen til Kronstad Oppveksttun Barnehage

Kronstad Oppveksttun barnehage ligger i Årstad bydel. Vi har åpningstid 7.30-16.30. Vi har plass til 80 barn i alderen 1-5 år. Barnehagen eies og drives av Bergen kommune.

Kronstad Oppveksttun Barnehage åpnet august 2022. Det at vi er ett oppveksttun gir oss mange muligheter for bruk av rom som Amfi, Gymsal, Bibliotek og uteområdene på hele oppveksttunet. Vi har i tillegg noen fellesrom i barnehagen, vannrom og motorikkrom samt ett sanserom.

Vi er organisert i 5 avdelinger som heter Dis, Iris, Solskinn, Morgengry og Skumring. Vi er i ett fleksibelt bygg med høy grad av samarbeid mellom avdelingene. Vi har en småbarnsbase som heter Lillebjørn og en storbarnsbase som heter Storebjørn.

Vi har ett eget hus i Camilla Colletsgate som vi går på tur til og ellers er det gangavstand til byen med alle tilbud der.

Førskolebarna går hvert år opp til Nubben på skoleavslutningen sammen med sine faddre og resten av skolen.

Vi er opptatt av den gode hverdagen, det er der magien skjer

De kommunale barnehagene i Bergen har felles verdigrunnlag som gir retning for det pedagogiske arbeidet og samhandlingen med barn og foreldre. Verdiene våre er:

Varme: Vi gir barnet omsorg og trygghet. I møtet med barn skal vår hjertevarme gi næring og vekstmulighet.

For oss i Kronstad oppveksttun barnehage betyr dette:

• At vi tilrettelegger for mestringsopplevelser, humor og glede i hverdagssituasjoner og felles opplevelser.
  • At vi er bevisste rollemodeller som gjennom våre handlinger og væremåter mot barn, kollegaer og foreldre, viser hvordan vi skaper gode relasjoner.
  • At vi tolker barnas ulike uttrykk og justerer oss etter barnas behov.
  • At barn møtes med «Godmorgen», navn, smil og øyekontakt
  • At barn opplever voksne som «tåler» alle deres følelser og som står som påler i deres relasjonsarbeid og utvikling.

Ser barnet: Vi ser det enkelte barns egenverdi. Barnet gis gode betingelser for læring og utvikling basert på vår anerkjennende væremåte.

For oss i Kronstad oppveksttun barnehage betyr dette:

• At hvert barn opplever trygghet og tilhørighet.
  • At hvert barn blir møtt med annerkjennelse for den de er.
  • At hvert barn møter en pedagogisk atmosfære preget av sensitive voksne som støtter og utfordrer dem i samspill, lek og læring
  • At alle voksne tilrettelegger rommet for lek utfra barnegruppens interesser og behov
  • At barna får være medvirkende i egen hverdag
  • At voksne er tilstedeværende, tilgjengelige, lyttende og undrende sammen med barna

Inkluderende: Vi skaper gode relasjoner, der alle barn blir sett og bekreftet. Det enkelte barn skal oppleve gleden av å tilhøre små og store fellesskap.

For oss i Kronstad oppveksttun barnehage betyr dette:

• At vi jobber aktivt, strukturert og bevisst for å sikre at alle barn har noen å leke sammen med og for å forebygge utenforskap.
  • At vi deler barna inn i mindre grupper utfra behov, interesser og vennskap.
  • At vi tilrettelegger for meningsfulle opplevelser og vennskap på tvers av ulike hjemområder.
  • At barn opplever å få medvirke og bli hørt, men også å tilpasse seg og akseptere andres valg.
  • Vi på Kronstad – er alle på Kronstad

Du kan søke barnehageplass hos oss hele året når barnet ditt har fått fødselsnummer.
Bruk det elektroniske søkeskjemaet. Du finner barnehagens opptakskriterier i vedtektene våre.

Velkommen til Kronstad Oppveksttun Barnehage !