Om oss

Omsorgssenteret Bergens Indremisjon har plass til 35 beboere, fordelt på 26 enerom og seks tosengsrom. Omsorgssenteret har driftsavtale med Bergen kommune.

Bergens Indremisjon har drevet aldershjem og omsorgssenter i 60 år. Det legges stor vekt på at dette skal være  beboernes hjem, med minst mulig institusjonspreg. Beboerne skal ha det best mulig i den tiden de bor hos oss.

Beliggenhet

Omsorgssenteret ligger i Welhavensgate, i en blindgate like ved Nygårdsparken på Møhlenpris. For å kjøre til oss kan en enten komme rundt Marineholmen eller via Dokken. En svinger inn ved Møhlenpris skole og tar så andre vei til høyre. Besøkende bør parkere i hagen, eller plassere bilen på parkometer lenger borte i gaten, da det ellers er soneparkering.

Bygningen

Bygningen er fra 1890, men totalt rehabilitert i 1984, og videre oppgradert i de senere år. Det er plass til 35 beboere, fordelt på 26 enerom, og 6 tosengsrom. Det er eget bad og toalett på alle rom. Alle beboerne spiser sammen, og det er en felles stue. I tillegg til stuen er det flere rom hvor det går an å trekke seg tilbake i mindre grupper. Ellers er det en stor uteplass som er meget populær blant beboerne om sommeren. Denne er godt skjermet for støy og innsyn. Den nærmeste nabo, NKS Fayehagen, har en nyetablert sansehage, som er til fri benyttelse for våre beboere.

Sosiale tiltak

Vi har egen aktivitør som er her tre dager i uken. Hun er tilgjengelig for alle beboerne, og driver mange aktiviteter, som trim, bingo, turer osv.

Ellers har Bergens Indremisjon ansvar for andakt ved aldershjemmet to dager i uken. De arrangerer og eldretreff i Betlehem en gang i måneden, som en del beboere deltar på. Det arrangeres diverse konserter på huset, og vi reiser en del på turer i regi av Bergen Røde Kors.

Frisør kommer hver tirsdag og fotpleier kommer to dager i måneden. Bergens Indremisjon har ansatt en diakoniarbeider som til tider er aktiv i miljøet. Presten i Johanneskirken kommer en dag i måneden, og har gudstjeneste med nattverd.

Henvendelser

Alle henvendelser via telefon skjer via hovednummeret. Dette gjelder også når en ønsker å snakke med en av beboerne.