Olweus-filmen fra åpningsdagen 14. februar

Vi har endelig fått en komprimert fil av videoen vår mot mobbing på "bare" 139 MB slik at vi kan legge den ut på nettet.

I filmen ser du en oppsummering av hva vi fikk trommet sammen fredag den 14. februar. Håper filmen faller i smak, at får sangen på hjernen, og at du tar med deg smilet til alle de du møter på! :)

Vi samlet alle på Ortun skole og hadde kick off mot mobbing i Fyllingsdalshallen. Omtrent 400 unge og gamle satt på gulvet og koppet til vår selvlagde sang "Med et smil". Med oss hadde vi også vårt eget Ortun-band og i tillegg sprang et film-team rundt og filmet fra alle mulige vinkler. Åpningstale ved rektor hadde vi også. Alt i alt en god kick off for et viktig satsningsområde for skolen vår!

Ortun skole er nå blitt en Olweus-skole, noe som vil si at vi framover skal fokusere på å få ned mobbingen ved vår skole. Helt siden sommeren har vi, voksne, forberedt og lest oss opp på temaet, og nå skal vi endelig ta alt ut til alle elevene ved huset. Dette er en del av det faste opplegget til Olweus, og i en god stund framover skal det være ukentlige Olweus-møter i hver klasse. Forhåpentligvis vil alle ta med seg de inkluderende holdningene over alt man ferdes, slik at man både på Ortun og de andre plasser man er får stoppet mobbing.

Å skulle få 400 mennesker til å koppe og synge i takt, det er enklere sagt enn gjort. Derfor har vi øvd mye indivivuelt og i klassen de to siste ukene. Opplæringsvideo for koppingen på youtube, lydinnspilling av låten vår pluss sangtekst lagt ut på hjemmesiden, øving daglig i klassen er noe av det vi har gjort for å bli god på dette. "Øvelse gjør mester" heter det i følge et dansk ordtak. Dette fikk vi erfare når vi klarte å koppe og synge sammen i Fyllingsdalshallen - akkompagnert av bandet vårt. En veldig kjekk opplevelse av noe vi sammen har klart å mestre. Da må det også være mulig å sammen stoppe mobbing og heller ha et godt og inkluderende fellesskap på skolen!

Vedlegg