Vannlek
Vannlek

Å begynne i barnehagen

I et tett, og nært samarbeid med foreldre skal barnehagen tilrettelegg for at barnet får en trygg og god start i barnehagen.

Å starte i barnehage er en stor forandring for det enkelte barn og også ofte for foreldre. Vi vil derfor tilrettelegge for at overgangen mellom hjemmet og barnehagen skal bli den beste og være tryggest mulig for barn og foreldre. I vår barnehage har vi som mål å sikre at foreldre etablerer følelse og opplevelse av at Valheim barnehagen er et trygt og godt sted for barn, med et kompetent personale som ser og møter barnets behov for trygghet, omsorg og utvikling fra første dag.

I tilvenningsperioden skal personalet i barnehagen, sammen med foreldrene, danne de trygge rammene for barnet. Barnet skal etablere relasjon til nye voksne som skal erstatte foreldre som tilknytningspersoner når foreldre ikke er tilstede med sitt barn gjennom barnehagetiden. 

Tilvenning og tilknytning til barnehage og sekundære voksne er en prosess som er ulik for det enkelte barn. Hvert barn skal derfor møtes med utgangspunkt i barnets individuelle behov. 

Å begynne i barnehage er gjerne barnets første møte med et nytt og annerledes miljø utenfor hjemmet. Når barnet er nytt i barnehagen, skal barnet venne seg til mange nye elementer, de ulike rommene, uteplassen, rutiner, dagsrytme, alle de nye menneskene – både store og små, atmosfære og mye mer. Vi ønsker derfor at foreldre skal sette av god tid til tilvenning, for å være nær og emosjonelt tilgjengelig for barnet i lek og aktiviteter, være den trygge base når barnet skal utforske det nye miljøet, leker, andre barn og voksne i denne første tiden i barnehagen, inntil barnet etablerer en begynnende tilknytning til voksne på barnets hjemområde. Barnet må få den tiltrengte tiden det trenger til å bli kjent med nye mennesker og nytt miljø.

Over tid skjer mye av tilvenningen uten at barnet har sine nærmeste- foreldre, tilgjengelig. For mange barn kan derfor denne første fasen være både utfordrende og krevende. Personalet, som følger barnet tett opp i tilvenning og tilknytningsfasen, skal være lydhør, anerkjennende, oppmerksom, empatisk, og sensitiv ovenfor barnets behov, uttrykk og sårbarhet i en svært sensitiv fase. 

Personalets  har ansvar for å sikre et tett og nært samarbeid med barnets foreldre. Foreldre er eksperter på sine barn og personalet må innhente informasjon og gjøre seg godt kjent med hvem barnet er gjennom foreldre. 

Videre kan det for foreldre være mange følelser som knyttes til å overlate sitt barn til de ansatte i barnehagen. Personalet har derfor ansvar for å tilrettelegge for en trygg, åpen dialog som etablerer et gjensidig tillitsforhold mellom foreldre og personalet i barnehagen. Et tillitsforhold som er av avgjørende betydning for gode samarbeidsrelasjoner og, som igjen er til barnets beste.

«Et godt samarbeid til barnets beste er ikke noe vi får: det må skapes fra første dag» 

Ny i barnehagen – informasjon på flere språk som gir informasjon om å ha barn i barnehage på flere språk.