Bilde av modell
NYSKAPENDE: Hvis du ikke har tenkt på muligheten for å se film mens du dupper i bassenget, kan du begynne å drømme om det nå. Dette var en av løsningene fra elevene ved Møhlenpris skole.
Bilde: Tina Larsen

Se hvordan barna i Bergen vil vi skal bo

Hvordan skal vi bo, og hva kan vi dele på? Det er blant de viktigste spørsmålene byutviklere stiller seg – og som Bergens skoleelever nå har svart på.

– Hvorfor er arkitektur viktig?

– For å gi byen et preg av at den er en by, og ikke bare masse hus slengt oppi en haug.

Det sier Hilmar Rude Moe, syvendeklassing fra Møhlenpris skole, og en av 560 elever som nå har laget sine egne, fysiske modeller av framtidens boliger. I denne saken får du se noen av forslagene.

Elevenes deleløsninger

Foranledningen var utstillingen “NABO – Hvordan skal vi bo sammen?” , som mange bergensere besøkte i vår, sommer og høst. Her ble visjoner for nye boligløsninger utforsket, med vekt på fellesløsninger. NABO-utstillingen var forøvrig den siste aktiviteten i prosjektet Bopilot, som du kan lese mer om her.

I utstillingsperioden var en rekke skoleklasser innom for omvisning og kreativt verksted. Oppgaven var å lage «Et sted der venner kan møtes».

Nylig var en gjeng elever fra Møhlenpris skole på besøk hos Byarkitekten, der de leverte sine modeller til kommunen. Se video:

– Det som var unikt, var at elevene kunne komme på utstillingen og gå inn i en modell som viste et fremtidig bofellesskap, der man har ulike delefunksjoner, forteller Tina Larsen seniorarkitekt hos Byarkitekten.

Dermed fikk elevene se for seg og diskutere hvordan det ville vært å bo et sted der en deler mye med flere andre mennesker.

Bilde av modell
SUPERHELT: På en av modellene henger selveste Spiderman på utsiden av et tårn.
Bilde: Dag Fosse

– Etterpå gikk de i verkstedet på KODE og laget sine egne rom, sier Larsen.

Kino i bassenget

Resultatet er en mengde fargerike og varierte modeller. Jentegjengen på Møhlenpris kom for eksempel opp med en uvanlig kombinasjon:

– Det var en som sa kino og en annen som sa badebasseng, og så var det noen som sa begge deler, sier Årolilja Åkerblom.

Elevene sier de godt kunne tenke seg å bo i sin egen modell, så lenge det også finnes steder der en kan trekke seg tilbake fra fellesrommene.

– Det er koselig, her kan man bo flere sammen, sier Agnes Olausen Strømme.

– Det ser ut som et gøy sted å bo, sier Aurora Lothe Telvik.

Guttegruppen fra samme skole har gått for en ryddig oppdeling:

– Bråkerom, stillerom og badebasseng, forklarer Håkon Langenes.

– Du kan gå inn i bråkerommet hvis du har mye energi, så kan du gå i stillerommet og se på TV, lese en bok eller tegne, Hilmar Rude Moe.

• Du kan se flere av elevenes modeller i denne brosjyren:

Savner steder hvor de kan være aktive

På tross av variasjonen er det også flere ting som går igjen i elevenes modeller, forteller Helga Anspach, som er formidler på KODE:

– En av elevene sa: “Alle med respekt for seg selv legger til rette for en ballbinge”.  Elevene synes det er for få steder i byen hvor de kan være aktive.

Bilde av modell
AKTIVITETER: Ballbinger og andre steder en kan være aktiv gikk igjen blant elevenes forslag. Her har noen funnet plass til en fiskedam.
Bilde: Margrethe Vikan Sæbø

Det var Lise Reinertsen, direktør for Bymiljøetaten, som mottok Møhlenpris-modellene på vegne av kommunen.

– Jeg synes dette er utrolig inspirerende. Det at vi skal dele mer i fremtiden, enten det gjelder uteområder, inneområder, eller tingene våre, tror jeg er det eneste rette for å bli mer klimavennlig og bærekraftig, sa Reinertsen til elevene.

Det jobbes mye med dette temaet i Bergen kommune. For eksempel skal Grønneviken være et testområde for nytenking i boligproduksjonen. På Dokken vil det i de kommende tiårene vokse frem en ny bydel, med nabolag der sambruk er et viktig stikkord.

Reinertsen mener barn og unge kan spille en viktig rolle i utviklingen av byen vår.

– Her kommer det frem ting som vi voksne kanskje ikke ville tenkt på. Dere tenker kanskje friere, sa Reinertsen.

Karoline Ruud, lærer på Møhlenpris skole
FORNØYD LÆRER: – Elevene kunne lett se for seg å bo i et større bofellesskap. De hadde så mange gode tanker og ideer, sier Karoline Ruud, lærer på Møhlenpris skole. Opplegget på KODE var en del av Den kulturelle skolesekken
Bilde: Håvard Prestegården

– Voksne ønsker også flere farger

Hvorfor skiller elevenes modeller seg så radikalt fra hvordan byen og boligene våre ser ut i dag?

– Det skyldes vel en slags rasjonalitet i byplanleggingen som gjør at slike ting blir tatt vekk. Jeg tror det er mange voksne som ønsker seg flere farger i byen også, jeg. Og jeg tror det er mange voksne som ønsker seg mer deling, mer fellesskap og steder å møtes, sier Tina Larsen.

– Kanskje det å høre mer på barn og unge kan gi oss steder hvor også vi voksne trives bedre. Jeg tror faktisk det.