Bilde av Bybanen på bybanestopp
Bilde: Marius Solberg Anfinsen

Arbeidet med å regulere Bybanen fra Kaigaten til Sandviken er i rute

Kvartalsrapport for 2. kvartal viser at arbeidet med å regulere Bybanen fra Kaigaten til Sandviken er i rute til å vedta reguleringsplanen 1. kvartal 2027.

– Jeg følger saken veldig tett. Både for å unngå forsinkelser i arbeidet, og for å gi tydelige signaler om de politiske forventningene til reguleringsplanarbeidet, sier byråd for byutvikling, Eivind Nævdal-Bolstad. 

Blant annet gjennomfører byråden ukentlige møter med fagetaten, rapporterer jevnlig til Utvalg for miljø og byutvikling  og avholder en rekke møter med diverse utbyggere og organisasjoner. Blant annet har det vært møter med Bryggens venner og Stiftelsen Bryggen.

Dette er status 

Siden rapportering av status for 1.kvartal har det vært gjennomført en konkurranse med forhandling for å kjøpe rådgivingstjenester til å utarbeide reguleringsplaner og teknisk forprosjekt for Bybanen fra sentrum til Sandviken. 

Anskaffelsesprosessen har vært styrt fra Innkjøp konsern sentralt i Bergen kommune, med bistand fra en ekstern uavhengig konsulent. Norconsult AS var eneste konsulentselskap som leverte inn tilbud. Tilbudet fra Norconsult AS har vært evaluert av et tverrfaglig team og er vurdert til å ha høy kvalitet på alle punkter. Samlet sett blir tilbudet vurdert til å oppfylle krav om kvalitet, kostnad og gjennomføringsevne, og Bergen kommune har tildelt oppdraget til Norconsult AS. 

Det har blitt gjort en rekke analyser, som interessentanalyser, risikoanalyser m.m.er  Det er lagt spesiell vekt på å få på plass mest mulig grunnlagsinformasjon til kommende konseptvalgvurdering for verdensarv (KUVA).

Det har vært arbeidet med vurderinger rundt traséer og kjøremønster for ulike trafikantgrupper i sentrum og Sandviken.

Arbeid pågår for å sikre et godt fremtidig driftskonsept for et samlet kollektivsystem i nordkorridoren.

Både reguleringsplanen og prosjekteringsarbeidet er avhengig av å ha best mulig informasjon om grunnforholdene for å sikre en trygg og effektiv trase i godt fjell. Kartlegging av eksisterende kunnskap og behov for nye boringer identifiseres nå, og skal foreligge som grunnlag for søknad om tillatelse som sendes til Riksantikvaren for behandling.

Statens vegvesen har identifisert mulige forbedringer i kurvaturen til rampene til Fløyfjellstunnelen ved Glass Knag i Sandviken.Det er Statens vegvesen som utarbeider endringsforslaget og Plan- og bygningsetaten har mottatt planinitiativ for endringen.

Tidsfristene frem til reguleringsplanen skal fremmes til endelig vedtak på nyåret 2027 er korte. Plan- og bygningsetaten har derfor allerede etablert en rekke samarbeidsgrupper med blant annet Riksantikvaren, Statens Vegvesen, Vestland fylkeskommune og andre.

Bakgrunn

2. oktober 2024 vedtok bystyret og fylkestinget en kompromissløsning om å starte reguleringsarbeid for Bybanen i tunnel og en ny sykkelrute strekningen på strekningen Kaigaten-Sandviken. De andre vedtatte reguleringsplanene for bybane til Åsane er uendret. Dette gjør det mulig å starte prosjektering og grunnerverv, samtidig som planleggingen av banen fra Kaigaten til Sandviken i tunnel bak Bryggen pågår.