Anskaffelsesprosessen har vært styrt fra Innkjøp konsern sentralt i Bergen kommune, med bistand fra en ekstern uavhengig konsulent. Anskaffelsen er gjennomført som en ordinær innkjøpsprosess med forhandlinger. Norconsult AS var eneste konsulentselskap som leverte inn tilbud.
Høy kvalitet på alle punkter
Tilbudet fra Norconsult AS har vært evaluert av et tverrfaglig team og er vurdert til å ha høy kvalitet på alle punkter. Samlet sett blir tilbudet vurdert til å oppfylle krav om kvalitet, kostnad og gjennomføringsevne.
Tildelingsbrev og avtalen med Norconsult AS er signert av kommunaldirektør for Byutvikling, Tor Corneliussen.
– Ettersom tilbudet vi mottok fra Norconsult AS leverte høy kvalitet på alle punkter, har det ikke vært aktuelt for oss å avlyse konkurransen. Vi vil likevel evaluere prosessen, blant annet for å se nærmere på hvorfor det bare var en tilbyder, sier kommunaldirektør Tor Corneliussen.
Stram fremdrift
Den politiske bestillingen fra bystyret er at Bybanen skal reguleres fra sentrum til Sandviken, legges i tunnel fra Heggebakken til Slaktehustomten, og ha underjordisk stopp i nærheten av Sverresborg festning. Planleggingen finansieres av Bypakke Bergen.
– Å regulere traseen for Bybanen fra sentrum til Sandviken er det viktigste jeg gjør som byutviklingsbyråd i denne perioden. Politisk følger vi derfor reguleringsarbeidet svært tett. Blant annet har jeg ukentlige møter med fagetaten om arbeidet, og viktige problemstillinger løftes til byrådsavdelingen, sier byråd for Byutvikling, Eivind Nævdal-Bolstad.
Reguleringsplanen skal utarbeides frem til sommeren 2026, legges på offentlig ettersyn høsten 2026, og være klar til endelig vedtak våren 2027.
– Avtalen om rådgivningstjenester som Bergen kommune nå har inngått, tar oss et viktig skritt videre, og er avgjørende for å nå vedtak i bystyret første kvartal 2027, sier byråd for Byutvikling, Eivind Nævdal-Bolstad.
Se også: