Menn står i bekk og viser frem liten fisk i en hov
VASSDRAGSFORVALTER: Den uoffisielle tittelen til Ole Rugeldal Sandven er vassdragsforvalter. Han jobber blant annet med vassdrags- og fiskedelen i prosjektet Møllendal elve- og strandpark. Planen er at nedre del av Møllendalselva skal opprustes og gjøres bedre for både fisk og folk som skal bruke området.
Bilde: Nina Blågestad

JOBB I KOMMUNEN: Forbedrer forholdene for fisk og folk

Visste du at det finnes omtrent 65 vassdrag i Bergen kommune? Ole Rugeldal Sandvens jobb er å passe på at forholdene i Bergens bekker og elver er gode for de som lever i dem og ved dem.

NÅ SNAKKER VI MED: Ole Rugeldal Sandven, seniorrådgiver i Natur- og miljøforvaltningsseksjonen, Bymiljøetaten

Hva holder du på med akkurat nå?

Bilde Møllendalselva.
FRA VIDDEN TIL STORE LUNGEGÅRDSVANN: Selve Møllendalselva starter ved demningen ved Svartediket, men nedbørfeltet strekker seg helt opp på Vidden. Fisken i Møllendalselva er fredet, fordi bestanden er liten. Men det kan faktisk være laks og ørret på flere kilo her.
Bilde: Nina Blågestad

– Jeg jobber blant annet med Møllendal elve- og strandpark. Her jobber vi for å forbedre tilstanden for fisk og naturmangfold, og for å gjøre deler av denne elva mer tilgjengelig for folk. Folk tror kanskje det bare er en liten fislebekk, men det er faktisk et yrende liv her. Det kan faktisk gå både laks og sjøørret på flere kilo her.

Hva lærer dere?

– Selv i veldig urbane vassdrag finnes det spennende naturmangfold som fisk og andre organismer. Ved å ta hensyn og gjøre enkle tiltak kan man styrke naturmangfoldet i vassdragene våre.

Mann går langs kanal
KANAL: Som vassdragsforvalter har Ole Rugeldal Sandven også vært involvert i arbeidet rundt Mindekanalen, den største kanalen i kommunen.
Bilde: Håvard Prestegården

Mye handler også om å rette opp i gamle synder, det ble gjort mye på 1960- og 70-tallet som var veldig feil, som å legge mange vassdrag i rør. Men nå er det heldigvis et helt annet fokus på å åpne opp igjen bekker og sikre at fisken kan vandre fritt.

Hvordan er dette nyttig for innbyggerne?

– Vi sikrer innbyggerne rent vann å bade i, tilrettelegger for fiskeplasser og rekreasjon rundt vassdrag i Bergen. Det er positivt for folk. Vi skal også ta vare på de som ikke har en stemme,  og sikre at fisk, elvemusling og annet naturmangfold får gode levekår i våre vassdrag.

Hva er du mest stolt over å ha vært med på?

– Apeltunvassdraget i Fana er et godt utstillingsvindu. Et urbant vassdrag klemt inn mellom kjøpesenter, motorvei og bebyggelse. Her har mange gode krefter jobbet sammen for å reetablere vassdraget, med blant å sette ut gytefisk og bygge fisketrapp. Nå er det et yrende liv helt fra Nordåsvannet og nesten helt til Smøråsfjellet.

Hva skal du ta fatt på i neste omgang?

– Våtmarkspark ved Haukåsvassdraget er på prosjektstadiet. Der jobber vi for elvemuslingen, som er truet på verdensbasis.

Oles anbefalinger: Fem fine naturopplevelser i Bergen

• Badeplass: Knappentjernet. Et fint lite tjern i Fyllingsdalen bydel som blir fort varmt om sommeren.
  • Fiskeplass: Liavatnet på Laksevåg. Fin bestand av ørret. Litt støy fra motorveien må påregnes. Vestsiden av vannet er lett tilgjengelig, mens østsiden er mer ulendt. Fiskekort - Bergen kommune (mittfiske.no)
  • Turmål: Krokatjørn i Kanadaskogen. Fantastisk fint skogsområde tett på Fyllingsdalen.
  • Laksefiske: Vil du prøve urbant laksefiske er Storelva i Arna rett sted. Fiskekort kjøpes av Arna sportsfiskarlag Kjøp fiskekort for laksefiske og se laksebørsen for Arna - Storelva. - Elveguiden og fiskesesongen varer fra 1. juli til 15. september.
  • Park: Øvsttunstemma er fint lite parkområdet som ble bygget etter at Nesttunvassdragets venner på dugnad.

Flere tips kan du finne på kommunens Friluftskart

Jobbe i kommunen?

Les om hvilke jobber og utviklingsmuligheter du finner i Bergen kommune.

LES OGSÅ:
Vi er alle på lag for digital sikkerhet
Sprer gratis gladgym i alle bydeler

SE VIDEO: Mer om hvilke arter som finnes i Bergen kommune og hva Ole jobber med kan du se i denne videoen

Person i elv
PÅ JOBB: Ole Rugeldal Sandven på jobb i Apeltunelva.
Bilde: Håvard Prestegården