Elena Rusetskaya står foran en lang ledning som ligger på Store Lungegårdsvannet. I bakgrunnen ser en Nygårdsbroen
Prosjektleder i Bymiljøetaten Elena Rusetskaya foran den 1,2 km lange "sjøormen".
Bilde: Andrea Friestad Nyland

Ren ny sjøbunn i Store Lungegårdsvannet

Visste du at det leveres 2200 tonn sand til Store Lungegårdsvannet hver morgen? Møt prosjektlederen Elena Rusetskaya: Hva er status for prosjektet i dag med ny ren sjøbunn i Store Lungegårdsvannet?

Det er mange bergensere som undrer seg over den lange «sjøormen» som dras langsomt over hele Store Lungegårdsvannet av en liten gul båt. Prosjektleder i Bymiljøetaten Elena Rusetskaya har jobbet både med skrotryddingen som ble ferdig i fjor og nå med utlegging av ny sjøbunn.

Hva er det egentlig som pågår i Store Lungegårdsvannet nå, Elena?

Det vi gjør her er at vi etablerer ny ren sjøbunn i Store Lungegårdsvannet. I dag er sjøbunnen veldig forurenset og for å isolere forurensningen som ligger der fra gamle dager legger vi ut ett lag med sand, som skal isolere miljøgifter og tungmetaller. Dette gjør vi lagvis, skånsomt og forsiktig, fordi sjøbunnen i Store Lungegårdsvannet er bløt og ustabil. Vi legger sanden i tre lag på 10 cm, slik at vi får 30 cm med ren fin sand.

Den lange ledningen som ligger på Store Lungegårdsvannet sett ovenfra.
Slik ser det ut over vann.
Bilde: Sven-Erik Lundstrøm

Hva er status for prosjektet i dag?

Nå er vi halvveis i prosjektet med utlegging av sand på sjøbunnen og det ser lovende ut! Til sommeren håper vi at vi har ren fin sjøbunn i Store Lungegårdsvannet og at dyrelivet kan komme tilbake å reetablere seg. Det blir veldig spennende!

Kan du fortelle litt om metoden, hvordan legger dere sanden på sjøbunnen?

Hver morgen kommer det en båt med 2200 tonn sand til Bergen. Denne sanden blandes med vann og pumpes gjennom den lange ledningen som du ser på overflaten av vannet. I enden av ledningen er en undervannsdrone, som sprer sanden jevnt utover sjøbunnen.

Illustrasjonsbilde av sand som legges på sjøbunnen
Slik ser det ut under vann. En undervannsdrone sprer sanden jevnt utover sjøbunnen.
Bilde: Boston AS
Bilde tatt ovenfra der en ser en lastebåt og et utlegningsfartøy ved gamle Nygårdsbro
2200 tonn sand ankommer med lastebåt hver morgen.
Bilde: Sven-Erik Lundstrøm

Hvordan er det å jobbe med dette prosjektet?

Jeg synes det er utrolig spennende å arbeide med dette miljøprosjektet, veldig lærerikt og mye kompetanse involvert! Det er jo et positivt prosjekt, som gjør byen vår renere, ikke bare for oss, men også for livet under vann. Vi får mange tilbakemeldinger fra bergensere som setter stor pris på at det gjøres noe med den forurensede sjøbunnen.

Elena står foran en gravemaskin som laster sand på et annet fartøy
Prosjektleder Elena foran båten som laster sand ved Gamle Nygårdsbro.
Bilde: Andrea Friestad Nyland

Les mer om prosjektet her.

Fakta:

• 2200 tonn sand ankommer med båt hver morgen fra steinbruddet Eikefet i Alver kommune til Bergen.
  • 400 tonn sand pumpes gjennom den 1,2 km lange ledningen og ned på havbunnen hver time.
  • Totalt skal det legges i 120 000 m3 rene masser.
  • Prosjektet skal etter planen være ferdig sommeren 2024.
  • Renere havn Bergen er et samarbeidsprosjekt mellom Bergen kommune og Miljødirektoratet for å hindre spredning av miljøgifter fra en forurenset sjøbunn og skape et renere miljø i Bergen havn. Prosjektet startet med Puddefjorden, som fikk ny sjøbunn i 2018, etter Store Lungegårdsvannet står Vågen for tur.
Flyfoto med tekst som viser at  båten som laster sand ligger ved gamle Nygårdsbro  og ledning ligger på Store lungegårdsvannet
Oversikt over prosjektet i Store Lungegårdsvannet.
Bilde: AF Decom