gruppebilde av personer med miljøfyrtårn-plakett
NYE MILJØFYRTÅRN: Ti nye bergensbedrifter kan nå kalle seg Miljøfyrtårn. De fikk det synlige beviset av ordfører Marit Warncke onsdag 20. mars.
Bilde: Nina Blågestad

Har utnevnt ti nye miljøfyrtårn

Onsdag 20. mars ble ti nye bergensbedrifter tildelt sertifikater som miljøfyrtårn av ordfører Marit Warncke.

– Jeg vet at det er mye arbeid, men nå har dere fått sertifikatet, og nå begynner det egentlige arbeidet, sa ordfører Marit Warncke da hun delte ut det synlige beviset på at ti nye bergensbedrifter nå kan kalle seg miljøfyrtårn.

- Jeg håper dere i prosessen har sett at dette er nyttig, la hun til.

Styringsverktøy

Miljøfyrtårn er et helhetlig styringsverktøy for å hjelpe virksomheter med målrettet og kontinuerlig forbedringsarbeid innen klima og miljø. Alle underleverandører til Bergen kommune må ha miljøsertifisering for å kunne vise til at virksomheten har fokus på klima og miljø i sin drift.

Les mer om sertifiseringen på www.miljofyrtarn.no og Bergen kommune - Miljøfyrtårn - sertifisering

Bedriftene som fikk utmerkelsen var:

• Sølvrev AS avdeling Bergen
  • Haugen VVA AS
  • Stiftelsen Administrativt forskingsfond ved NHH (AFF) - Bergen
  • 7 Fjell Bryggeri AS
  • Fish Me Fisketorget AS
  • Avo Consulting, avdeling Bergen
  • Industrigulvspesialiten AS
  • Mellomrom arkitekturpsykologi
  • HEIM Boligsystem
  • Mester Grønn, Midtun
ordfører og to menn med plakett
PERSONLIG ENGASJERT: 7 Fjell Bryggeri forteller at det var mye de måtte se på for å bli Miljøfyrtårn, blant annet transport, produksjon, leverandører. - Vi lærte også at vi gjør mye riktig, men å bli Miljøfyrtårn betyr også å endre kulturen og få alle alle medarbeiderne personlig engasjert i dette aspektet, sier de.
tre personer med plakett
LEVERANDØRER: Mellomrom arkitekturpsykologi hjelper virksomheter som skal fornye eller bytte lokaler. Miljøfyrtårn-sertifiseringen betyr blant annet at de blir tydeligere på hvilke leverandører de vil anbefale sine kunder.
Bilde: Nina Blågestad
tre personer, en med plakett
LOKALT: Fish Me på Fisketorget er nå miljøfyrtårn. De fremhevet at de blant annet bruker mye lokale råvarer.