Annlaug Hansen og Alfhild Gerhardsen på Frieda Fasmers.
VENNER: De to venninnene Annlaug Hansen og Alfhild Gerhardsen har bare godt å si om Frieda Fasmers Minnes aktivitetssenter.
Bilde: Nina Johnsen

Aktivitetssenteret gir en helt ny hverdag

Annlaug Hansen har fått et nytt liv og en ny bestevenninne etter at hun fikk plass på Frieda Fasmers Minne aktivitetssenter.

Hver mandag og torsdag morgen, blir Annlaug Hansen hentet hjemme i Hetlevikåsen, og kjørt til Frieda Fasmers Minne. Der venter en dag med aktiviteter, frokost, middag og sosialt samvær.

– Jeg er så lykkelig over å få komme på aktivitetssenteret. Jeg ble alene for to år siden, og kjente på isolasjon i hverdagen. Nå gleder jeg meg til hver gang jeg skal på Frieda Fasmers sier 83-åringen.

Naboer

Annlaug Hansen er glad for de nye vennene hun har fått, og for sin nye bestevenninne Alfhild Gerhardsen. De to damene har bodd i samme nabolag i over 50 år og vært på nikk, men ble ikke ordentlig kjent før de møttes på Frieda Fasmers.

– Vi har samme humor, og har så til de grader funnet tonen. Det er som om vi har vært venner hele livet, sier Annlaug Hansen.

Alfhild Gerhardsen har plass på aktivitetssenteret tre dager i uken. Både hun og Annlaug Hanssen trives så godt, at de har søkt om å få komme en dag til.

Aktiviteter

Det sosiale, aktiviteter og gode måltider står i fokus på de 26 aktivitetssentrene i Bergen kommune. Sykling, gymnastikk, turer, kor, film, bingo og quiz er bare noe av hva som står på programmet.

Du kan søke til vurderingskontoret i kommunen om plass på aktivitetssenter for hjemmeboende eldre, dersom du har behov for aktivitet i hverdagen og sosial kontakt med andre. Tjenesten er også for deg som trenger avlasting fra en krevende hjemmesituasjon. I noen tilfeller kan du også få plass på aktivitetssenter for å gi avlasting til partner hjemme. Se søknadsskjema i innbyggerhjelpen.

Hvor mange dager du får tilbud om, avhenger av behovet ditt.
– Mange søker om en dag først, har nytte av tilbudet, og søker etter hvert om plass flere dager.  Vurderingskontoret og leder på aktivitetssenteret, avgjør på bakgrunn av situasjonen din hvor mange dager du får tilbud om. Fem dager i uken er det meste du kan få, sier enhetsleder i Enhet for aktivitet og mestring, Kjerstin Eikrem.

Noen å spise med

På Frieda Fasmer er Annlaug Hansen og Alfhild Gerhardsen fulle av lovord om de ansatte.
– De er noen store gledesspredere og gjør alt for at vi skal ha det bra her, sier damene.

Vernepleier Trude Håvardstun, har inntrykk av at aktivitetssenteret betyr mye for brukerne.

– Plass på aktivitetssenter gir brukerne en mulighet til å komme ut av isolasjon og ensomhet, sier hun.

Håvardstun peker også på hvor viktig det kan være å ha noen å dele måltider med:

– Mange kan ha problemer med å få i seg nok ernæring i hverdagen. Her hos oss kan vi oppfordre dem til å ta en ekstra skive, eller litt mer middag. Det er også mye hyggeligere å spise når man kan gjøre det sammen med andre, avslutter hun.

TILBAKE TIL FORSIDE SENIORGUIDE