Bedre helse

På denne tiden av året er det høysesong for luftveissykdommer som influensa og covid-19.

Frukt og grønnsaker i forskjellige farger gir kroppen ulike vitaminer og antioksidanter. Forsøk derfor å få i deg flere av regnbuens farger hver dag.

Regelmessig yoga har god effekt på søvn, psykisk helse, styrke, balanse og smidighet. Du kan trene på stuegulvet eller fra kjøkkenstolen.

I dag har over 100.000 mennesker i Norge demens, og trolig vil antallet dobles de neste tjue årene. Det finnes imidlertid tiltak du kan gjøre for å redusere risikoen for at du får sykdommen.

Berit Danielsen og Aase Høyerholt er pårørende, og har deltatt på kurs for å lære om demens. – Vi er opptatt av å gjøre det vi kan for å redusere risikoen for at vi selv får diagnosen, sier de.

Karoline Heggøy i Frisklivssentralen anbefaler fem styrkeøvelser som du enkelt kan gjøre hjemme. – De vil styrke både musklene og balansen din, sier hun.

Tørstfølelsen blir redusert når du blir eldre, men kroppens behov for væske er fremdeles like stort. Du bør derfor drikke cirka to liter hver dag.

Fysisk aktivitet gir bedre helse og økt livskvalitet. Alle kan trene på sitt nivå uansett alder, og du vil raskt oppleve fremgang.

Åse Snarberg brakk hoften i mars, men det stopper ikke 85-åringen. Hun deltar på hverdagsrehabilitering, og jobber knallhardt for å komme tilbake til sin gamle hverdag.

Randi Ottesen (84) og hennes pårørende har vært åpne om demensdiagnosen fra første stund. – Det er ingenting å skjule. Ved å være ærlig møter jeg forståelse, sier hun.

– Å være frivillig erstatter mye av det du mister når du slutter i jobb, sier Tore Hammersland. Nesten daglig arbeider han frivillig i Arna Makerspace, et folkeverksted for barn og unge i Ytre Arna.

Her er maten som hjelper musklene dine når du har blitt eldre.