Politiske saker

Bystyret har vedtatt å innføre tillits- og faglighetsreform i hjemmetjenestene i Bergen kommune, og byrådet vil utforme reformen til flere tjenesteområder.

Her er viktige politiske vedtak og tidspunkter for innføring av endringer:

Rebekka Ljosland
POLITISK VEDTATT REFORM: Tidligere byråd Rebekka Ljosland snakker om innføringen av tillits- og faglighetsreformen i Bergen kommune.
Bilde: ANN KRISTIN BERGE

Den nye fordelingsmodellen

Den tidligere aktivitetsbaserte fordelingsmodellen, ble erstattet med en kategorimodell i 2018. Dette ble gjort for å fjerne  oppgave- og tidsbruk- fokusetog heller fokusere på hvordan kompetente medarbeidere kan gi brukerne faglig gode tjenester som setter den enkelte i stand til å mestre livet best mulig. I den nye økonomiske fordelingsmodellen som internt kalles for «Kategorimodellen», fordeles budsjettet på bakgrunn av kategorisering av tidsbruk hos brukerne. Ved inngangen av året grupperes brukermassen i ulike kategorier i forhold til hvor mye hjelp den enkelte bruker vurderes å ha behov for. Det er følgende kategorier: 

  • Under 1,5 timer pr uke
  • 1,5 til 7,49 timer pr uke
  • 7,5 til 14,49 timer pr uke
  • 15,0 til 29,99 timer pr uke
  • 30,0 til 79,99 timer pr uke
  • Over 80 timer pr uke

Budsjettet for de fem første kategoriene fordeles direkte til enhetene i Etat for hjemmetjenester. For den siste kategorien som gjelder brukere med mer enn 80 timer pr uke, legges midlene sentralt hos etaten som løpende fordeler disse til de enhetene som har slike brukere. Grunnen er at det er relativt få brukere i denne kategorien, og en endring i antall brukere, flyttinger, endringer i behov etc. vil kunne gi store utslag i ressursbehovet.

Etatsdirektør har ansvar for å omfordele ressurser mellom enhetene når modellen ikke treffer godt nok, og det settes av budsjettmidler sentralt hos etaten. Disse brukes til å kompensere enheter der modellen av ulike grunner gir urimelige utslag. Hvis det er vesentlige endringer i brukermassen gjennom året, vil budsjettet bli omfordelt basert på oppdaterte data om brukermassen/kategoriene. I tillegg til det som fordeles gjennom denne modellen fordeles det midler som skal kompensere for kostnadsulemper i forhold til avstander og transport.

Det viktigste er at ansatte i økende grad har fokus på å se brukerens behov for tjenester og tilpasse hjelpen etter dette, fremfor å diskutere med vurderingsenheten om hvordan hjelpen skal gis og i hvilket omfang.