Du kan klage til kommunen på skoleelevers arbeidsmiljø. Avdelingen Miljørettet helsevern behandler klager på elevenes fysiske og psykososiale miljø.
Du kan klage til kommunen på skoleelevers arbeidsmiljø. Avdelingen Miljørettet helsevern behandler klager på elevenes fysiske og psykososiale miljø.
Miljørettet helsevern behandler klager på både fysisk og psykososialt miljø etter forskrift om miljørettet helsevern i barnehager og skoler.
Opplæringsloven kapittel 9A stiller også krav til fysisk og psykososialt miljø, og du kan klage på brudd på opplæringsloven til Fylkesmannen.
Du kan klage til både Bergen kommune og Fylkesmannen samtidig.
Du kan klage på barneskoler, ungdomsskoler og videregående skoler. Vi fører tilsyn med både offentlige og private skoler. Vi fører også tilsyn med voksenopplæring som tilbyr kompetanse man oppnår i videregående skole.
Fritidstilbud, for eksempel kulturskole, er ikke underlagt samme tilsyn som skoler. For fritidstilbud gjelder forskrift om miljørettet helsevern.
Du kan klage på fritidstilbud til oss, men kravene er ikke de samme som for skoler.
Det samme gjelder universiteter og høyskoler.
Miljørettet helsevern behandler klager på skolers inne- og uteområder, og skolers rutiner. Alle kravene i forskriften finner du her. Forskriftens veileder Miljø og helse i skolen beskriver også en del forhold som er god praksis i skoler, og som derfor legger lista for hva du kan forvente. Anbefalingene er de samme for grunnskoler og videregående skoler.
Faglig kvalitet og innhold, ressurstildeling og undervisning, kommer ikke inn under tilsyn med elevenes arbeidsmiljø. Dersom du vil klage på det pedagogiske innholdet, ta kontakt med den enkelte skole eller Etat for skole
Du bør som hovedregel kontakte kontaktlærer og/eller rektor. Ta opp problemet med dem og forsøk å komme til en løsning.
Noen problemer kan også løses ved å ta forholdet opp i FAU, SU eller med skolens eiere. Dersom dette ikke løser saken kan du ta kontakt med oss.
Vi ønsker skriftlige klager. Fyll inn det elektroniske skjemaet, eller send oss brev eller e-post.
Du kan også ringe oss. Ikke send personlige opplysninger per e-post, dette må du sende med brev. Personlige opplysninger er blant annet opplysninger om noens handlinger, væremåte eller helse.
Etter at vi mottar en klage vil du få tilbakemelding innen tre uker om hva vi gjør med saken.
Når vi mottar klagen vurderer vi først hvor alvorlig klagen er. Klager på forhold som kan medføre fare for overhengende helsefare har høy prioritet hos oss, og da kan du forvente raskt svar.
Hva vi gjør med saken avhenger av alvorlighetsgrad, og hva du som klager ønsker skal skje videre. I noen tilfeller er det nok med en telefonsamtale med rektor, andre ganger avtaler vi et tilsyn med skolen, eller så kommer vi på uanmeldt tilsyn.
Dersom klagen din inneholder taushetsbelagte opplysninger vil vi ikke offentliggjøre den, men ansatte ved skolen kan få se klagen du sender til oss dersom de ber om det. Det er fordi skolen er part i saken, og parter i saken har rett til utvidet innsyn.
Etter et eventuelt tilsyn sender vi ut en tilsynsrapport, eller vi sender skolen pålegg om å gjøre endringer. Du som klager vil få kopi av tilsynsrapporten eller pålegget vi sender til skolen. Du kan komme med innspill dersom du er uenig i vår konklusjon. Du kan også be om et møte med skolen hvor vi er til stede, noe vi forsøker å få til dersom vi har kapasitet til det.