Gå tilbake til:
Du er her:

I piggdekksesongen må du betale gebyr for å kjøre med piggdekk i Bergen kommune de dagene du bruker bilen. Sesongen er  fra 1. november til og med første søndag etter 2. påskedag. I 2022 er dette 24. april.  

 

Slik betaler du piggdekkgebyr

Årets piggdekksesong er fra 1. november til og med første søndag etter 2. påskedag.

Piggdekkgebyret er et miljøtiltak for å redusere svevestøv og opprettholde god luftkvalitet i Bergen. Du trenger bare å betale for dager du bruker bilen. Det er flere måter du kan betale piggdekkgebyr på:

Betal piggdekkgebyr i appen "Parkering i Bergen"

Den enkleste måten å betale piggdekkgebyr er å bruke Bergen kommune sin parkeringsapp «Parkering i Bergen». Du kan laste ned parkeringsappen fra Google Play eller App Store.

I appen kan du betale piggdekkgebyr for 1-3 dager, per måned eller per sesong. Du registrerer betalingskort i appen og velger «Betale piggdekkgebyr». Kjøpet blir registrert med en gang, og betalingskortet belastet. Piggdekkgebyr som kjøpes gjennom appen er elektroniske og du trenger ikke bevis i kjøretøyet.

NB: Appen heter "Parkering i Bergen", men vises som "P i Bergen" etter nedlasting. Dette er samme appen, kun en nødvendig forkortelse. 

Betal piggdekkgebyr på nett

Du kan betale piggdekkgebyr for en hel sesong eller per måned via elektronisk skjema for betaling. Når du registrerer ny kunde eller logger inn med eksisterende brukerkonto, finner du søknadsskjema til ett eller flere kjøretøy. Sesonggebyret gjelder fra betaling er mottatt og ut perioden som angitt, og koster det samme uansett når du kjøper det. Når du betaler piggdekkgebyr elektronisk trenger du ikke bevis i kjøretøyet.

Betal piggdekkgebyr på automater og utsalgssteder
 

Du kan betale piggdekkgebyr for inntil to døgn på piggautomater langs innfartsårene til Bergen. Du kan også betale døgngebyr hos enkelte butikker og ferger. Kvitteringen må legges godt synlig bak frontruten.

Du finner piggautomater på følgende steder:

  • Trengereid ved infokiosk på rasteplassen
  • Kvisti ved bro fra Osterøy
  • Flatøy ved innfartsparkeringen
  • Brøstadneset ved bro fra Askøy
  • Knarrevik ved Sotrabrua
  • Kirkevoll ved Fana Kirke
  • Røykenes ved bygrensen mot Os

Hvem må betale piggdekkgebyr og hvor gjelder det?

Piggdekkgebyret gjelder innenfor hele Bergen kommune. Du må betale piggdekkgebyr selv om du kun skal kjøre gjennom kommunen. Bergen har samme piggdekkordning som Oslo, Stavanger og Trondheim. Har du gyldig tillatelse i disse byene, er dette også gyldig i Bergen.

Følgende grupper er fritatt fra piggdekkgebyret:

  • Biler hvor fører eller passasjerer har med parkeringsbevis for forflytningshemmede.
  • Biler som er i oppdrag med brøyting, salting eller strøing.
  • Biler i politiets tjeneste og biler som har skilt med gule tegn på blå bunn (ambassadebiler).
  • Utrykningskjøretøy
  • Motorsykler og mopeder 

Hva koster piggdekkgebyr?

  • Sesong: kr 1400 for lettbil, kr 2800 for tung bil
    Betalt sesonggebyr er gyldig fra kjøpsdato og ut sesongen.
     
  • Måned: kr 450 for lettbil, kr 900 for tung bil
    Er måneden påbegynt, gjelder gebyret fra betalingsdato og ut måneden. Du må fortsatt betale for full måned.
     
  • Døgn: kr 35 for lettbil, kr 70 for tung bil
    Betalt døgngebyr er gyldig i 24 timer fra kjøpstidspunkt.

Ofte stilte spørsmål

Jeg har kjøpt ny bil uten pigger men har betalt piggdekkgebyr, hva gjør jeg?

Send oss en e-post til boligsone@bergen.kommune.no med forklaring og oppgi kontonummer for refusjon. Døgn- og månedsgebyr refunderes ikke.

Hvordan stopper jeg avtalen?

Send oss en e-post til boligsone@bergen.kommune.no med forklaring og oppgi kontonummer avtalen står registrert på.

Jeg har fått ny bil, hvordan kan jeg få endret registreringsnummer?

Ta kontakt med Bymiljøetaten, så skal vi hjelpe deg. boligsone@bergen.kommune.no / 55565690.

Hvor finner jeg kvittering for kjøp av piggdekkgebyr?

Hvis du har betalt via appen «P i Bergen» finner du alle dine kvitteringer i appen under menyvalget «Historikk». Ønsker du å få kvitteringen sendt på e-post velger du kvitteringen det gjelder og deretter trykker på konvoluttikonet øverst til venstre. Skriv inn e-post adressen du ønsker kvitteringen skal sendes til.

Har du betalt gjennom det elektroniske søknadsskjemaet finner du kvitteringer i Publikumsportalen. Under «Min side» får du oversikt over alle dine fakturaer.

Jeg har kjøpt feil gebyr (periode), hva gjør jeg?

Ta kontakt med Bymiljøetaten, så skal vi hjelpe deg. boligsone@bergen.kommune.no / 55 56 56 90.

Kan jeg bruke piggdekk utenfor sesongen?

Dersom føret krever det kan du bruke piggdekk utenfor piggdekkperioden uten å betale gebyr. Kjøretøy må aldri brukes uten at det er sikret tilstrekkelig veigrep i forhold til føret, om nødvendig ved bruk av vinterdekk med eller uten pigger, kjetting eller lignende.

Er "Parkering i Bergen" og "P i Bergen" samme appen?

Ja, det er den samme appen. Etter nedlasting vil "P i Bergen" vises under appen, grunnet lengden på navnet. "P i Bergen" er en nødvendig forkortelse. 

Personvernerklæring

Informasjon om behandlingsansvarlig og kontaktopplysninger til personvernombud finnes på vår side om personvern. Her finner du også mer generell informasjon om ditt personvern.  

For å kunne betale for piggdekkgebyr må det oppgis registreringsnummer på kjøretøyet. Er gebyret betalt på gjennom vår parkeringsapp, må kortinformasjon og telefonnummer også registreres. Ønsker du å motta faktura, vil navn, kontaktopplysninger og personnummer være nødvendig for å sende deg denne.
 
Data lagres i fagsystem som leveres av tredjepart, og vil ikke brukes til andre formål. Opplysningene vil lagres så lenge tillatelsen er gyldig. Som offentlig myndighet er det vårt ansvar å behandle personopplysningene dine for å kunne tilby denne tjenesten.  

Du kan selv velge å ikke oppgi personopplysninger.
 
Du kan når som helst trekke tilbake ditt samtykke til at Bergen kommune kan behandle dine personopplysninger gjennom bruk av ordningen. Trekker du tilbake ditt samtykke skal alle personopplysninger du har gitt fra deg slettes, men du vil da ikke kunne benytte tjenesten.

Du kan be om innsyn i personopplysningene vi lagrer og få disse rettet dersom det er feil ved å kontakte Bymiljøetaten.