Vest brann- og redningsregion

Vest brann- og redningsregion oppgavefellesskap er et faglig samarbeid mellom selvstendige brannvesen i 18 kommuner i bergensregionen. Over 90 % av befolkningen i regionen bor i disse kommunene.

Formålet med samarbeidet er å skape en tryggere hverdag for innbyggerne gjennom et formelt og strukturert nettverk for deling av kunnskap og erfaring.

Bergen brannvesen er administrasjonsbrannvesen for brannsamarbeidet, som ble formelt etablert 27. april 2018.

Egen nettside

Nettsiden vestbrannregion.no gir aktuell og nyttig informasjon til både innbyggerne og de lokale brannvesen i regionen.

Medlemskommuner pr. 1. januar 2023

Askøy, Austevoll, Bergen, Bjørnafjorden, Bømlo, Eidfjord, Fitjar, Kvam, Kvinnherad, Osterøy, Samnanger, Stord, Tysnes, Ullensvang, Ulvik, Vaksdal, Voss og Øygarden.