Om oss - Byrådsavdeling for finans

Byrådsavdeling for finans har overordnet ansvar for økonomistyring, utbyggingsprosjekter, eiendomsforvaltning, HR, digitalisering, innkjøp, eierskap og styringssystemer.

Avdelingens ansvar

Byrådsavdelingens øverste nivå er sekretariat for byråden for finans. Dette innebærer at ansatte i byrådsavdelingen bruker sin fagkunnskap til å gi råd til byråden som så utformer satsinger og strategier basert på faglige råd og politiske satsingsområder. Byrådsavdelingen skal også sørge for å gjennomføre politiske vedtak fattet av byrådet og bystyret.

Byrådsavdelingen utmerker seg ved å ha ansvaret for mange konserndekkende tjenester og funksjoner i Bergen kommune. Byrådsavdelingen koordinerer og kvalitetsikrer alt arbeid knyttet til budsjett og økonomiplan, økonomioppfølging, regnskap og finansforvaltning for hele kommunen.

Avdelingen har også konsernansvaret for offentlige anskaffelser. Vi utvikler strategier, verktøy og gir praktisk hjelp ved gjennomføring av konkurranser og oppfølging av kontrakter. På innkjøpsområdet inngår og forvalter vi felles rammeavtaler på vegne av kommunen og samarbeidspartnere.
Avdelingen har overordnet ansvar for digitalisering og IKT i Bergen kommune. Vi sørger for nye og bedre tjenester som leder mot neste generasjon digitale tjenester fra kommunen. Avdelingen jobber nært med statlige aktører, KS og andre kommuner i Vestland med å utvikle én digital offentlig sektor.

Avdelingen har ansvar for HR-feltet, kommunens HMS-arbeid og lederutvikling. Vi har også ansvaret for å utvikle og forvalte kommunens overordnede styringssystemer. Avdelingen har et operativt ansvar for støtteverktøyene kommunen bruker i sin daglige virksomhetsstyring.
Kommunen eier store verdier gjennom aksjeposter i selskaper som Eviny og BIR. Byrådsavdelingen følger opp kommunens eierskap i aksjeselskap og arbeidsmarkedsbedriftene.

Byrådsavdelingen har også det overordnede ansvaret for å forvalte kommunens eiendommer og gjennomfører byggeprosjekter på bestilling fra egen og andre byrådsavdelinger.

Vår organisering

Byråd for finans er byrådsavdelingens øverste politiske leder. Kommunaldirektøren er byrådsavdelingens øverste administrative leder.

På øverste nivå er byrådsavdelingen delt inn i følgende seksjoner: Seksjon for administrasjon, Økonomi konsern, HR konsern, Innkjøp konsern, Seksjon for digital transformasjon konsern, Eierskap konsern, Seksjon for strategisk eiendomsforvaltning og Seksjon for kvalitet og styring konsern.

Våre resultatenheter og etater er: Ansattservice, Etat for bygg og eiendom, Etat for boligforvaltning og Etat for utbygging, HR bemanning og Bedriftshelsetjenesten.