Vedlikehold og utvikling av det politiske styringssystemet

Området omfatter utredning, saksproduksjon, informasjon og folkevalgtopplæring.

Å tilrettelegge for at bystyresystemet fungerer så godt som mulig innenfor det parlamentariske styringssystemet i Bergen kommune, ligger under kontorets ansvarsområde. Blant annet arbeider vi for at saksflyt og kommunikasjon mellom bystyrets organer og byrådet skal være så god som mulig. Dette sikres for eksempel gjennom revidering av fullmakter og reglementer og utvikling av gode systemer for behandling av budsjett og årsmeldinger i bystyrets organer.

Området vedlikehold og utvikling av det politiske styringssystemet omfatter utredning, saksproduksjon, folkevalgtopplæring og informasjon. De viktigste oppgavene er produksjon av saker om oppdateringer, revisjon av reglement og fullmaktsbestemmelser, og å legge bedre til rette for de politiske utvalgenes arbeid med saker og politisk tilsyn og kontroll. Bystyrets kontor oppsummerer jevnlig erfaringer med reglement, fullmakter og andre områder relatert til det politiske styringssystemet og foreslår forbedringer. Les mer om reglement og fullmakter her.

Hva som skal være bystyresystemets rolle, innretning og dimensjonering er noe det bør være tverrpolitisk enighet om. Bystyrets kontor arbeider for å vedlikeholde denne enigheten. I tillegg arbeider kontoret for å utvikle og opprettholde en felles forståelse for det politiske systemet med sine formelle og uformelle spilleregler, fullmaktsfordeling og forholdet mellom posisjon og opposisjon.

En stor del av dette arbeidet innbefatter å forbedre og tilpasse reglement, egenbestemmelser og fullmakter, og legge til rette for politisk tilsyn og kontroll.