Om oss - Etat for utbygging

Etat for utbygging har ansvar for gjennomføringen av nybygg og større rehabiliteringsprosjekter i regi av Bergen kommune og er en av Bergens største utbyggere.

Våre investeringsprosjekter utføres etter bestilling fra og i samråd med de ulike byrådsavdelingene, og inkluderer skoler, barnehager, sykehjem, idrettsarealer, kulturbygg, administrasjonslokaler og parkeringsanlegg.

Alle større utbyggingsprosjekt for kommunale bygg eid av Bergen kommune er lagt til oss. Etaten vil også ha ansvaret for å få utarbeidet nødvendig reguleringsarbeid i tilknytning til prosjektene.

Etat for utbygging er sertifisert i  kvalitetsledelse

Etat for utbygging (EFU) er sertifisert etter kravene i ISO 9001:2015, en anerkjent internasjonal standard for kvalitetsledelse.

EFU har et kontinuerlig fokus på forbedring av styringssystem og prosesser i egen etat samt prosesstyring mot byrådsavdelinger og andre etater for å ivareta kundetilfredshet og effektivitet, og påvirke resultater.

Gjennom et målrettet arbeid med kvalitetsledelse sikrer EFU en enhetlig gjennomføring av utbyggingsprosjekter, og grunnleggende faktorer som sikkerhet, helse og arbeidsmiljø, fremdrift, økonomi og kvalitet ivaretas gjennom hele prosjektets levetid.

Bli kjent med oss

Vi har laget en kort film som gir deg et innblikk i hva vi jobber med:

Prosjektene våre

Sammen med de andre store utbyggere i Bergen kommune har vi gått sammen om en temaside som heter «Vi bygger Bergen». Under byggeprosjekter kan du få et overblikk over noen av prosjektene vi holder på med akkurat nå.

Samfunnsansvar

Etat for utbygging tar samfunnsansvar gjennom arbeidet vårt med sikkerhet, helse og arbeidsmiljø. Vi stiller også krav til leverandørene våre lønns- og arbeidsvilkår, bruk av lærlinger og ved å inngå inkluderende kontrakter. Vi følger også opp kommunens klima- og miljøstrategi.

Sikkerhet, helse og arbeidsmiljø (SHA)

Et overordnet mål er å gjennomføre sikre byggeprosjekter slik at vi minimerer risikoen for personskader. For å sikre arbeidstakere mot farer både i bygge- og driftsfasen, skal Bergen kommune sørge for at det tas hensyn til SHA i forbindelse med planlegging, prosjektering og utførelse av byggearbeid.

Etat for utbygging ivaretar formålet med byggherreforskriften, nemlig å unngå skader og ulykker hos arbeidstakerne på byggeplassen. For å oppnå dette legger vi vekt på å utarbeide forebyggende løsninger i alle faser av bygge- eller anleggsprosjektene våre, og foretar hyppige SHA-revisjoner og inspeksjoner.

Klima- og miljøstrategi

Etat for utbygging har laget en overordnet klima- og miljøstrategie for alle våre byggeprosjekter. Målgruppen for denne er prosjektledere i egen etat, bestillere i byrådsavdelingene,  eier/forvaltere og eksterne rådgivere/entreprenører.

Dokumentet har som formål å gi en enkel oversikt over EFU sine krav til klima- og miljøvennlige bygg.