To kvinner som trener ute.
FOKUS: Forebygging, tidlig innsats og rehabilitering skal gjøre det mulig for den enkelte å klare seg selv så lenge som mulig.
Bilde: Kari Austefjord

Kraftsenter for rehabilitering

Kraftsenter for rehabilitering er et kompetansesenter som skal øke kunnskapen om rehabilitering blant ansatte i Bergen kommune.

Rådgivere i Etat for vurdering og rehabilitering og fagutviklere er tilknyttet kraftsenteret, og senteret skal være en driver for kunnskapsbaserte rehabiliteringstjenester.

Sentret arbeider aktivt for å fremme ny forskning, kunnskap og kompetanse på rehabiliteringsfeltet.

Som en del av dette, arrangerer kraftsenteret Fag i fokus-webinarer og fagdager for kommunens ansatte. Her blir intern og ekstern ekspertise hentet inn, for å løfte frem aktuelle tema.

Kraftsenteret jobber også med kvalitetsforbedring og kontinuerlig utvikling av rehabiliteringstjenestene i kommunen.

Bakgrunn

Bergen kommune skal legge til rette for at den enkelte kan bo hjemme, styre sin egen hverdag og klare seg selv så lenge så mulig.

Forebygging, tidlig innsats og rehabilitering er nøkkelstrategier for å lykkes med dette arbeidet. For å heve rehabiliteringskompetansen i Bergen kommune, ble Kraftsenter for rehabilitering etablert som et pilotprosjekt i 2022.

Kraftsenteret er etablert under Etat for vurdering og rehabilitering, som en del av kommunens strategi for å videreutvikle og tilby kunnskapsbaserte og innovative rehabiliteringstjenester.  Etat for sykehjem, Etat for tjenester til psykisk utviklingshemmede, Etat for hjemmebaserte tjenester og Etat for helsetjenester vil på sikt også bli viktige bidragsytere inn i Kraftsenter for rehabilitering.

Kraftsenteret samarbeider med Alrek helseklynge, Kunnskapskommunen og Utviklingssenter for sykehjem og hjemmebaserte tjenester (USHT).

Ambisjoner

Kraftsenter for rehabilitering har som målsetning å være en pådriver  for økt kompetanse på rehabiliteringsfeltet, både blant ansatte og på sikt også blant innbyggere i kommunen.

Kraftsenteret skal bidra til at rehabiliteringsforløpene i Bergen kommune blir mer sømløse, helhetlige og koordinerte. Forløpene skal støtte opp under bærekraftige rehabiliteringstjenester, og styrke brukermedvirkning, mestring og deltakelse.

Senteret skal også sørge for at den samlede tverrfaglige kompetansen på rehabiliteringsfeltet i Bergen kommune, blir utnyttet på best mulig måte.

Kraftsenter for rehabilitering er under utvikling, og fungerer per i dag primært som en kompetanseressurs for personer som jobber i rehabiliteringstjenesten i Bergen kommune. Det planlegges også tema-kafeer som vil være åpne for byens innbyggere.

Ny forskning

Kraftsenter for rehabilitering jobber med å knytte til seg forskere og utdanningsinstitusjoner, for å kunne spille inn behov og motta informasjon om ny forskning på rehabiliteringsfeltet. Senteret søker også om midler til tjenesteutvikling.

Om du er forsker og ønsker å forske på rehabilitering sammen med Bergen kommune, kan du henvende deg til Kunnskapskommunen via skjemaet «Forske med kommunen».

Her finner du skjema for forskningshenvendelser.

Har du gode idéer og tanker rundt innovativ rehabilitering, kan du kontakte Kraftsenter for rehabilitering på denne epost-adressen:
vurdering.rehabilitering@bergen.kommune.no