Fra venstre til høyre: Komiker og programleder Yousef Hadaoui, Kommunal- og distriktsminister Erling Sande og byråd for næring, kultur og idrett i Bergen kommune, Reidar Digranes.
F.v.: Komiker og programleder Yousef Hadaoui, kommunal- og distriktsminister Erling Sande og byråd for næring, kultur og idrett i Bergen kommune, Reidar Digranes under utdelingen i Oslo.
Bilde: CF Salicath/Frivillighet Norge

Bergen er kåret til årets frivillighetskommune

KS og Frivillighet Norge har kåret Bergen til årets frivillighetskommune.

Formålet med prisen er å løfte frem kommuner og fylkeskommuner som har arbeidet godt med frivillighetspolitikk. Prisen ble delt ut av kommunal- og distriktsminister Erling Sande på FNs internasjonale dag for frivillighet 5. desember.

- Det er en ære å bli utpekt som årets frivillighetskommune 2023. Dette er ikke bare en anerkjennelse av vårt arbeid, men viktigst av alt, en hyllest til den utrolige frivilligheten og dugnadsånden som preger vår vakre by, sier byråd for næring, kultur og idrett, Reidar Digranes, som tok imot prisen på vegne av Bergen kommune.

Egen plan for frivillighet

I sin begrunnelse trekker juryen frem at Bergen kommune ser på frivilligheten som en sentral støttespiller, og at flere av kommunens planer understreker betydningen av dialog og samhandling med frivillig sektor.

Bergen kommune har en egen plan for frivillighet som er styrende for feltet. Kommunen har også et eget frivillighetsutvalg

Juryens begrunnelse

Juryen har bestått av leder og nestleder i KS og generalsekretær og assisterende generalsekretær i Frivillighet Norge. Juryens leder er Gunn Marit Helgesen.

- Juryen ønsker å løfte frem at vinneren har som hovedformål å styrke og stimulere frivillig sektor gjennom en helhetlig frivillighetspolitikk. Juryens vurdering er at vinneren har utviklet en frivillighetspolitikk som andre kommuner kan la seg inspirere av. Les hele juryens begrunnelse på frivillighetnorge.no.