Nytt bybudsjett 2024 og økonomisk handlingsplan på plass

Bystyret har vedtatt budsjett for Bergen kommune i 2024 og handlings- og økonomiplan 2024-2027.

Totale driftsutgifter for 2024 er satt til 27,9 milliarder kroner. Totale brutto investeringer i 2024 er på 3,4 milliarder kroner.

Om bystyrets vedtak

Bilde av bystyresalen fra galleriet
VEDTATT: Desembermøtet startet med at bystyret vedtok budsjett og økonomisk handlingsplan.
Bilde: Nina Blågestad

Bystyret har vedtatt flertallsinnstillingen fra utvalg for finans, kultur og næring. Det vedtaket inkluderer byrådets budsjettinnstillinger, samt budsjettavtale mellom H, Frp, Sp, BL, INP og Pp.

I tillegg voterte bystyret over enkeltstående forslag og merknader i Voteringshefte 1. Se protokoll noen dager etter møtet for endelig detaljering av hvilke punkter som fikk flertall.

Nøkkeltall og endringer i 2024

Det er utarbeidet en kortversjon av budsjettet, der tallgrunnlaget er innarbeidet til og med tilleggsinnstilling 1. Kortversjonen er også oppdatert med endringene fra budsjettavtalen.

Avgifter, tilskudd og eiendomsskatt

De fleste endringene fra 2023 til 2024 følger prisveksten. Prisene på barne- og ungdomsbilletter i svømmehaller og kunstisbanen på Slåtthaug er ikke endret.

Sats for eiendomsskatt er satt ned til 2,6 promille for boliger og fritidseiendom. Promillesatsen for næringseiendom er uendret på fem promille. Bunnfradraget for boliger og fritidseiendommer er etter budsjettvedtak satt til 750.000 kroner.

Les dokumentene

Alle dokumenter i bystyrets budsjettbehandling ser du her. Protokoll med endelig detaljering av vedtak blir lagt til noen dager etter møtet.

All budsjettinformasjonen, inklusiv alternative budsjettforslag, byrådets tilleggsinnstilling 1 og budsjettavtalen mellom byrådet og samarbeidspartiene samlet på bergen.kommune.no/budsjett.

Les også omtale av byrådets tilleggsinnstilling 1 til budsjettet

Les sakene fra bystyret 19. desember.