blågrønnalger i vannkant
ALGER: Oppblomstring av blågrønnalger kan skje i næringsrike innsjøer og vann i sommerhalvåret, og viser seg gjerne som blågrønne hinner i vannkanten.
Bilde: Illustrasjonsbilde

Ikke la hunden bade i vann med blågrønnalger

Blågrønnalger er en gruppe bakterier som kalles cyanobakterier og finnes naturlig i jord, luft og vann. En oppblomstring av disse bakteriene i innsjøer og vann kan være dødelig for husdyr.

Blågrønnalger er bare synlig når de samler seg i klumper eller flak, eller når de blir så mange at hele vann blir farget. Blågrønnalgene vil gjerne vise seg som blågrønne hinner på vannet, men kan også ha grønn, gulgrønn og rødbrun farge. Oppblomstringen skjer oftest i næringsrike innsjøer eller vann, og i perioden juni til oktober.

Det er ikke kjent at mennesker i Norge har blitt forgiftet av vann med denne type bakterie, men det kan være dødelig for husdyr som drikker slikt vann. Det er derfor viktig at du ikke lar hunder bade i vann med sterk oppblomstring av cyanobakterier, da de som regel vil drikke av vannet.

Hvordan vet jeg om vann har blågrønnalger?

De enkelte organismene kan vi kun se i mikroskop. Under visse forhold kan det bli en synlig oppblomstring av disse bakteriene i elver og innsjøer, av og til også i havet. Bergen kommune har dessverre ikke mulighet til å sjekke alle vann for blågrønnalger. En tommelfingerregel kan være at du skal kunne se bunnen på en meters dyp.

Badevann

Hvis man bader i vann med høyt innhold av cyanobaterier, kan man få utslett og hudirritasjoner. Små barn og mennesker med sart hud eller hudallergi kan være særlig utsatte. Jo lengre tid man oppholder seg i vannet, jo større er faren for å få slike reaksjoner.

Badetøy eller annet tøy i kontakt med hud bør skiftes snarest dersom det har blitt vått av vann med høyt innhold av cyanobakterier.

Har du spørsmål rundt blågrønnalger, ta kontakt med Miljørettet helsevern på telefon 55 56 52 00 eller send på  mhv@bergen.kommune.no

For mer informasjon, se www.fhi.no